West-Betuwe
Paddenstoelen
maandag17okt2022

Het is weer paddenstoelentijd!

Het is herfst en dus weer paddenstoelentijd. De liefhebbers zaten te wachten op het goede weer: regen. Want alles was behoorlijk droog na de zomer en daarna de hogere temperaturen. Begin oktober kwam dat goede weer. En sinds een kleine twee weken zien we op veel plekken de paddenstoelen verschijnen.

We hebben het dan vooral over de grotere, robuuste paddenstoelen. Denk aan boleten, russula’s, amanieten - zoals de alom bekende vliegenzwam -, of parasolzwammen en reuzenzwammen. Heel veel andere, vaak ook veel kleinere soorten zijn het hele jaar door te vinden.

Zaterdag 15 oktober wilden we vanuit de Plantenwerkgroep een excursie houden in het Zoelense bos. In de week ervoor waren daar behoorlijk wat soorten paddenstoelen gezien: donsvoetje (meerdere soorten), roodsteelfluweelboleet (3 soorten), zwartwitte veldridderzwam, reuzenzwam, langsteelfranjehoed, bleekgele bundelzwam, breeksteeltje, wijnrode vezelkop, oranje dwergmycena, stinkparasolzwam, bruine bundelridderzwam, oranjebloesemgordijnzwam, bruine kleibosgordijnzwam, krulzoom, paarsgegordelde melkzwam, gekroesde melkzwam, witte satijnvezelkop, lila satijnvezelkop, bleekgele ammaniet, waterige melkzwam, braakrussula en bundelfranjehoed.

Helaas is er inmiddels gemaaid en de meeste paddenstoelen zijn daarbij ‘meegenomen’. De excursie op 15 oktober is dan ook niet doorgegaan. Op
12 november verzorgen we vanuit IVN West-Betuwe een herfstwandeling in het Zoelense bos, waar onder meer paddenstoelen aan bod komen. Iedereen – ook niet-leden van IVN  – zijn daarbij welkom.

Je kunt er de komende tijd natuurlijk zelf op uit trekken om paddenstoelen te bewonderen. Ze op naam brengen is een lastige klus en vereist veel kennis en regelmatig ook microscopisch onderzoek. Met een app als obsidentify lukt het soms ook. Maar die geeft lang niet altijd definitief uitsluitsel.

Foto: Vliegenzwam. Marijke Mauritsz