Vogels

Meer broedsels maar minder succes voor gierzwaluwen in Kasteel Waardenburg

West-Betuwe 6 februari 2024

Vrijdag 19 januari hebben vrijwilligers van Vogelwerkgroep IVN West-Betuwe (Bert, Kinie, Saskia, Henk en Gert Jan) ondersteund door de gierzwaluwexperts van IVN Oisterwijk (Hannie en Nico) de jaarlijkse controle en schoonmaak van de nestplaatsen in Kasteel Waardenburg uitgevoerd.

Het is zondermeer een mooie locatie om vrijwilligerswerkzaamheden te doen. In de nacht ervoor deed Koning Winter daar nog een schepje bovenop: het besneeuwde landschap maakte het uitzicht vanuit het kasteel nog idyllischer.

In het kasteel is één van de grootste gierzwaluwkolonies van Nederland gevestigd. De vrijwilligers volgen de ontwikkelingen in de kolonie nauwkeurig door jaarlijks de ruim honderd nesten verspreid over verschillende zolders en torens te inspecteren en schoon te maken. De in voorgaande jaren opgedane ervaring maakt dat iedereen weet wat hij die dag moet doen en zorgt dat het een plezierige bezigheid is.

De resultaten
De vrijwilligers houden jaarlijks het aantal gebruikte nestkasten en broedgevallen bij en delen die met Sovon. Daaruit blijkt dat er in 2023 van alle 140 nestkasten twee broedruimtes meer in gebruik waren dan in 2022: 116 tegenover 114. Het aantal succesvolle broedgevallen was helaas minder dan het jaar ervoor: 106 in 2023 tegenover 112 in 2022. De oorzaak daarvan is niet bekend. De resultaten over de afgelopen jaren zien er zo uit:

Gebruikt van in totaal 140 ruimtes:

2023: 116

2022: 114

2021: 117

2020: 109

Zekere broedgevallen:

2023: 106

2022: 112

2021: 105

2020: 99

Omdat de kolonie toeneemt, zijn er nieuwe nestplaatsen bijgemaakt. Hoewel nog niet alle 140 ruimtes bezet zijn, is het duidelijk dat sommige zolders populairder zijn onder de gierzwaluwen dan andere. En daar zijn extra nestplaatsen bijgemaakt.

Duiventil volop in gebruik
Sommige nestruimtes werden ook gebruikt door mezen en spreeuwen. De duiventil was vooral in trek bij kauwen. Tijdens de inspectie en schoonmaak van de duiventil zagen we ook een kerkuil en in de toren vonden we verse braakballen. In de toren van de duiventil is een nestkast voor de kerkuil. Hopelijk gaat de kerkuil die komend seizoen gebruiken.

Beleef de Lente
In nestkast 100 van Kasteel Waardenburg heeft de Vogelbescherming een camera geplaatst. Daardoor kun je in het broedseizoen via “Beleef de Lente” de komst en mogelijk het broedresultaat van gierzwaluwen in deze kast volgen. Via deze link kun je de beelden van nestkast 100 in 2023 terugkijken.

De activiteit was gepland van 9.00 tot 16.00 uur en werd om 15:50 afgrond. Kortom, een goede inschatting van de werkzaamheden. De nesten zijn weer klaar om de gierzwaluwen eind april te verwelkomen.

Wil je meer weten over de gierzwaluwen bij Kasteel Waardenburg? Neem dan contact op met Bert Vos, coördinator Vogelwerkgroep, via vwg@ivnwestbetuwe.nl

(foto van gebruikte nestkast door gierzwaluw van Bert Vos)