Succesvolle ledendag

West-Betuwe 13 mei 2023

Op 15 april is het zover en kunnen we met elkaar weer genieten van een ledendag van IVN West-Betuwe. Zo’n 38 deelnemers verzamelen zich aan de rand van de Kleine Willemswaard, op deze frisse maar zonnige zaterdagmiddag. Leden uit de nabijgelegen wijk, van de Vogelwerkgroep, Plantenwerkgroep of natuurgidsen. Namens het bestuur heet Eefke Halma iedereen van harte welkom en nodigt de leden uit voor de heerlijke broodjeslunch. Een gezellig moment om bij te praten met oude bekenden maar ook nieuwe leden te leren kennen.

Daarna neemt Eefke opnieuw het woord. Dit keer om meer te vertellen over dit mooie stukje natuur dat – voordat het kanaal werd gegraven – deel uitmaakte van de grotere Willemspolder. Onder leiding van ARK Natuurontwikkeling zijn oude geulbeddingen gegraven en is de zomerdijk verlaagd. Er is daardoor volop ruimte voor natuurlijke processen, zoals vrije overstroming door de Waal.

Op 14 februari 2023 heeft ARK het beheer overgedragen aan Rijkswaterstaat en daarvoor een zogenaamd Waardplan overhandigd. Hierin zijn alle afspraken over het beheer vastgelegd. De kern van het Waardplan is dat in de Kleine Willemswaard de natuur zoveel mogelijk haar gang mag gaan. De uiterwaard is vrij toegankelijk en het gebied mag overstromen bij hoog water dat zo lang mogelijk wordt vastgehouden (zolang de veiligheid niet in het geding komt). ARK heeft de afgelopen vier jaar met betrokken omwonenden een Waardgroep opgericht, waar ook enkele IVN-leden onderdeel van uitmaken. Deze mensen fungeren voor de beheerder als de ogen en oren in het veld én de hoeders van het Waardplan.

Het veld in
Dan is het tijd om zelf De Kleine Willemswaard te gaan ontdekken. Voorzien van een tas met uiteenlopende opdrachten en zoekkaarten trekken we in 6 groepen het veld in. De ene groep buigt zich over de planten, de andere inventariseert de aanwezige vogels (die het door de harde wind helaas wat laten afweten). Maar het leuke aan de – overigens vrijblijvende – opdrachten is dat ze je ook in contact brengen met totaal andere natuurelementen. Wat te denken van de verschillende soorten stenen of schelpen die op de stranden van de Waal te vinden zijn. Met de zoekkaarten kun je ze makkelijk op naam brengen en zo je natuurkennis uitbreiden. En voor de creatievelingen is het ook mogelijk om natuurvondsten te combineren tot een kunstwerk. Zo is er voor elk wat wils en kan iedere groep of elke deelnemer aan deze ledendag genieten van de natuur in deze stadswaard.
Na zo’n 1,5 uur struinen komen we weer bij elkaar om de ervaringen te delen en deze ledendag samen af te ronden. Een geslaagde middag, zo aan alle reacties te horen, dus de complimenten aan de organisatoren: Machteld Kruithof, Pieta van het Hoofd en Eefke Halma.

Wil je zelf de Kleine Willemswaard gaan verkennen? Kijk dan op onze site voor meer informatie.
Marja ten Voorde

Foto’s: Ledendag in de Kleine Willemswaard. Pieta van het Hoofd