Amfibiën en reptielen

1.443 amfibieën gered bij Acquoysemeer

West-Betuwe 17 april 2023

Tijdens de periode van de paddentrek heeft een hele enthousiaste groep vrijwilligers van alle leeftijden in 10 avonden 1.443 amfibieën in veiligheid gebracht bij de Acquoysemeer. Dit is een enorm aantal.
Pieter Huitema, initiatiefnemer van deze hulp bij de paddentrek, kent geen andere straat waar zoveel amfibieën oversteken. Het gebied rond de Acquoysemeer is een waar paradijs voor amfibieën. Het ligt in Rhenoy, begrensd door de Diefdijk en een wetering. In het gebied ligt een niet toegankelijk terrein van Staatsbosbeheer. In het voorjaar passeren veel amfibieën de Acqyoysemeer. Het is voor de dieren een gevaarlijke oversteek.

Lopend in het donker met hun zaklantaarn hebben de vrijwilligers 14 bruine kikkers, 14 heikikkers, 22 groene kikkers, 1.129 gewone padden en 264 kleine watersalamanders gered. En het levert ook andere leuke waarnemingen op: regenwormen, duizendpoten, miljoenpoten, spinnen, vlindertjes en zelfs een kettingschallebijter. Ook bijzonder om te zien hoe padden en kikkers de overtocht gebruiken om meteen maar een worm op te eten. Geluiden van bosuilen, kieviten en scholeksters maken de natuurbeleving compleet.

Foto: Kikker eet wormen tijdens oversteek bij Acquoysemeer. Piet Huitema