Presentatie over een jaar Heesseltsche uiterwaarden

Van januari tot en met december 2023 hebben Machteld Kruithof en Pieta van het Hoofd door de Heesseltsche uiterwaarden gewandeld. Over wat zij daar aan planten en dieren zagen, geven ze een presentatie op 17 april, op de avond van de Plantenwerkgroep. IVN-leden zijn hierbij van harte welkom. Wel graag vooraf aanmelden.

De Heesseltsche uiterwaarden zijn zeer dynamisch. Het gebied verandert steeds. Denk aan de invloed van het hoge water, maar ook aan het zand dat door water en storm op het land wordt gebracht. En dan leveren ook de runderen, paarden en bevers nog hun eigen bijdrage.

Als lid van de Plantenwerkgroep zijn Machteld en Pieta al enkele jaren actief bezig om de planten in de Heesseltsche uiterwaarden te determineren. Van lieverlee zijn ze naar plantengemeenschappen en naar zones in de uiterwaarden gaan kijken. Maar in deze uiterwaarden is natuurlijk veel meer te zien en te horen.

Als je naar planten kijkt, zie je vanzelf de insecten op de bloemen, zoals bijen, vlinders en zweefvliegen. Om, op en bij het water en de moerasplanten vind je libellen, eenden, ganzen, kluten en futen en nog veel meer vogels. Het is altijd weer een feest om in het voorjaar de uiterwaarden in te lopen en dan de veldleeuwerik te zien opstijgen en dalen met zijn prachtige zang. Op en aan de rand van het strand zie je planten, maar ook de grindwolfspin, zelfs met kleintjes op haar rug. De bijenwolf en sluipwespen, een krab en een bot,  maar ook stenen en halfedelstenen. Langs de hoogwatergeul, waar bij hoog water steeds een sliblaagje wordt aangebracht, zijn pioniersgemeenschappen van planten te zien. Ook de ooibossen hebben van alles te bieden.

Machteld en Pieta laten jullie met hun presentatie graag zien wat zij in een jaar tijd zoal in deze uiterwaarden hebben waargenomen.

Praktische informatie

• De presentatie over de Heesseltsche uiterwaarden is woensdag 17 april om 20.00 uur, op de avond van de Plantenwerkgroep.
  • De locatie is Centrum voor Duurzaamheid De Knop, Rijksstraatweg 19 in Geldermalsen.
  • IVN-leden zijn van harte welkom om de presentatie bij te wonen. Deelname is gratis. Wel graag vooraf aanmelden bij pwg@ivnwestbetuwe.nl

Foto: Heesseltsche uiterwaarden. Pieta van het Hoofd

17 april 2024 - 20:00