Volg de Natuurgidsenopleiding

Een unieke opleiding voor iedereen die natuurgids wil worden. Je leert over de natuur én hoe je anderen enthousiast kunt maken en kunt leren over de natuur.

IVN leidt al 60 jaar natuurgidsen op. Inmiddels staat de teller boven de 16.000 natuurgidsen die overal in Nederland mensen laten zien hoe interessant en leuk de natuur is. Een opleiding door vrijwilligers voor iedereen die ook actief een steentje bij wil dragen aan de natuur. Als je de opleiding afrondt, krijg je een landelijk erkend diploma.

Mee-ontwikkelen

Een Natuurgidsenopleiding (NGO) volgen

Wil je een NGO volgen? Neem dan ruim van tevoren contact op met de afdeling van jouw keuze. Vaak zijn er informatiebijeenkomsten die antwoord geven op veel vragen, zoals de planning en de kosten.

Hieronder staat een overzicht van afdelingen die gaan starten met de Natuurgidsenopleiding.

Deze opleidingen gaan starten

Plaats/regio Georganiseerd door start meer info
Den Haag IVN Den Haag e.o. 09 – 2024 website
Zwolle IVN Zwolle 09 – 2024 website
Tilburg IVN Tilburg 10 – 2024 website
Amersfoort IVN Amersfoort 12 – 2024 website
Voorne-Putten IVN Voorne-Putten Rozenburg 01 – 2025 website
Dordrecht IVN Dordrecht 01 – 2025 website

Ben jij geïnteresseerd in een opleiding? Laat dan hieronder je naam en emailadres achter. Dan krijg je elk halfjaar een e-mail met welke nieuwe opleidingen de komende tijd gaan beginnen. Welke opleidingen er starten is lang van tevoren bekend, dus zo ben je op tijd op de hoogte zonder steeds op de website te hoeven kijken.

Veelgestelde vragen natuurgidsenopleiding

Wat leer je tijdens de natuurgidsenopleiding?

Je leert hoe je groene activiteiten kunt organiseren en begeleiden. Denk aan het opzetten en leiden van excursies, het werken met basisschoolleerlingen en meer. Tijdens de opleiding zoek je uit wat jij leuk vindt om te doen.

Ook leer je je eigen regio goed kennen. De natuur die er nu te zien is, maar ook het ontstaan en de rol van de mens daarin. De grotere thema’s zijn meestal: bodem, water, flora, fauna, ecologie en landschap. Daarnaast is er ook veel aandacht voor duurzaamheid.

Hoeveel kost een Natuurgidsenopleiding?

Een Natuurgidsenopleiding wordt georganiseerd en gegeven door vrijwilligers. Toch zijn er veel kosten. Bijvoorbeeld voor de zaalhuur, het lesmateriaal en gastdocenten. Deze kosten variëren per afdeling. Daarom varieert ook de prijs voor deelnemers per afdeling. Meestal ligt de prijs tussen de € 300,- en € 600,- maar goedkoper of duurder kan ook. Daarnaast moet je verplicht lid worden van IVN, als je dat nog niet bent.

Hoeveel tijd kost het om een Natuurgidsenopleiding te volgen?

De opleiding tot natuurgids duurt anderhalf tot twee jaar. Er zijn meestal 30 theoriebijeenkomsten en ongeveer 20 praktijkopdrachten. Daarnaast is er steeds flink wat huiswerk. Groepsopdrachten en individueel. Je moet rekenen op een gemiddelde tijdinvestering van 6 uur per week (de vakanties uitgezonderd).

Wanneer is er een Natuurgidsenopleiding in mijn regio?

Zodra we weten dat er een nieuwe opleiding start staat deze op het overzicht op de website. Je kunt je ook opgeven voor de NGO nieuwsbrief dan krijg je eens per half jaar een update van welke opleidingen er starten.