Water

Enthousiaste kinderen bij Slootjesdag

West-Betuwe 19 september 2023

Op zaterdag 26 augustus deden ruim 20 kinderen, verdeeld over twee groepen, met hun (groot)ouders mee aan onze jaarlijkse Slootjesdag aan de Blankertseweg in Meteren. Altijd leuk en spannend, dat rommelen aan de waterkant.

Na een inleidend praatje van IVN-natuurgids Eefke Halma en les van Bert Vos over hoe ze moesten scheppen met een schepnet, wachtten de kinderen vol verwachting op het startsein. Bij het verzamelpunt stonden meerdere bakken gevuld met slootwater klaar voor de mooie vondsten van de kinderen. Verder waren er volop zoekkaarten, bakjes, eetlepels en loeppotjes aanwezig.

En toen was het zover: gewapend met een schepnet dook iedereen de plas in. Al heel gauw was het een drukke bedoening met gilletjes en kreten van “kijk eens wat ik gevangen heb”. De begeleiders van de kinderen waren ook erg verbaasd over wat er allemaal uit het water gehaald werd. Al snel werd het eerst waterdiertje naar een glazen bak gebracht om hem beter te bekijken: een grote staafwants. Snel gevolgd door een paar bootsmannetjes en een boel slakken, zoals de goed herkenbare posthoornslak (platte schijf) en de poelslak (met een puntje). Wist je dat slakken hun eten niet bijten en kauwen maar raspen?

Toen werd er een grote kever gevangen. We dachten dat het de geelgerande waterkever was. Gelukkig kwam amfibiekenner Piet Huitema net langs. Hij zocht uit dat de waterkever een tuimelaar was. Ze lijken veel op elkaar maar de geelgerande waterkever heeft bij z’n kop ook nog streepjes. Het zit ‘m echt in de details! Het mooie van deze torren is dat ze lucht halen boven water maar ook lucht meenemen onder hun schild. Dat laatste kun je zien, omdat hij dan een zilveren bel onder de buik heeft. Zo kunnen ze langer onder water blijven.

Het was opletten geblazen met de kenmerken van de waterdiertjes en goed kijken en tellen. Bijvoorbeeld hoeveel poten heeft het diertje? Hebben ze lange voelsprietjes? En nog een belangrijke: hoeveel sprietjes zitten er aan z’n staart?

En ja hoor door het opgewonden geschreeuw wist je al wat er aankwam: een Amerikaanse rivierkreeft. Dat waterdier wordt altijd met een hoop oh’s en ah’s ontvangen. De meeste kinderen vonden het spannend om de kreeft zo dichtbij te zien, maar een paar kinderen durfde ‘m ook op te pakken. Ook is er nog een kleine modderkruiper gevangen en gefotografeerd.

foto van Eefke Halma: kleine modderkruiper

Verder zijn onder meer nog gevangen:

• Jonge zeelt
  • Marmergrondel
  • Schrijvertjes
  • Kikkervisje, kikkervisje met pootjes en een staart en een minikikkertje
  • Voorntje
  • Waterschorpioen
  • En de stompe moerasslak en nog heel veel andere diertjes.

Uiteindelijk gingen alle deelnemers met een diploma en mooie verhalen naar huis. Het was een hele leuke middag met elkaar. Een glijpartij, lekke schoenen, natte broeken en natuurlijk veel volgelopen laarzen. Volgend jaar organiseren we het weer.

Mony Bogers, namens de natuurgidsen en vrijwilligers