Leestip: Vogels van Nederland Vogels

Leestip: Vogels van Nederland

West-Betuwe 16 september 2022

Deze vogelgids beschrijft meer dan 510 vogelsoorten plus de meest voorkomende exoten en hybriden. Leuk is dat er een uitgebreide checklist in staat waarop je per soort je eigen waarnemingen kunt aanvinken. Vogels van Nederland is uitgegeven door het Vogelinformatiecentrum op Texel.

Inleiding
In de inleidende hoofdstukken word je op weg geholpen om de gids te gebruiken en krijg je tips en adviezen. Hoe maak je bijvoorbeeld je verrekijker op de juiste wijze schoon? Voorheen was het voor mij eenvoudig: gewoon even goed poetsen met de zakdoek! Door schade en schande wordt een mens wijs, maar je kunt ook gewoon het hoofdstuk over het schoonmaken van de verrekijker lezen. Bijzonder behulpzaam bij het schoonhouden én verlengen van de levensduur van telescoop, camera en zelfs bril. Tipje van de sluier: koop een kwast met zachte haren.

Voor tips om een betere vogelaar te worden hanteren de auteurs een ruime definitie voor het begrip vogelaar. Niet alleen fanatieke vogelkijkers maar iedereen die een beetje naar vogels kijkt telt mee. Zolang iedereen zich in het veld maar aan de basisregels houdt. Natuurlijk geven de auteurs je op heel veel andere terreinen ook een groot aantal praktische tips.

Checklist
De gids heeft een uitgebreide checklist waarop je per soort je eigen waarnemingen kunt aanvinken.
Die vind je voor de beschrijvingen van de vogels en bevat alle vogels die ooit in Nederland zijn waargenomen. Een leuk element, deze checklist. In andere gidsen ontbreekt zo’n checklist vaak. Per soort kun je aanvinken of je hem hebt gezien, gefotografeerd of in je tuin hebt gezien. Plus nog drie lijstjes die je zelf mag benoemen.

Vogelgids zelf
En dan ‘het echte werk’: de vogelgids. Wie mij een beetje kent, weet dat ik als eerste naar de pagina’s over de rotgans blader. Dat is vanwege mijn Zeeuwse komaf voor mij een iconische soort. En in najaar en winter op Texel een veel voorkomende soort. En door telkens de pagina van de rotgans te bekijken, kun je alle gidsen aardig met elkaar vergelijken.

Wat me als eerste opvalt is dat rotgans, witbuikrotgans en zwarte rotgans als drie aparte soorten worden weergegeven. Dat is prettig en volkomen terecht. Witbuikrotgans en zwarte rotgans zijn niet zo maar een paar ondersoorten. Wat me ook aangenaam verrast is dat naast de Nederlandse naam ook de Duitse en Engelse soortnamen worden vermeld. Daarmee is dit ook een heel handige gids om in het nabije buitenland te gebruiken. Mijn ervaring is dat communiceren met buitenlandse vogelaars vaak wordt bemoeilijkt, wanneer je de buitenlandse soortnamen niet weet. Verder zie ik een tijdlijn waarop staat aangegeven in welke maanden de rotgans te zien is. In welke biotopen hij te zien is. Een symbool voor de afmetingen én een compacte omschrijving. De omschrijvingen zijn toegankelijk en zonder vaktermen. Daarmee is de gids Vogels van Nederland geschikt voor een breed publiek en zeker ook voor beginnende vogelaars.

De afbeeldingen zijn uitsneden van foto’s en zijn van uitstekende kwaliteit. Details worden goed in beeld gebracht. Detaillijntjes wijzen je op kenmerkende zaken. En als het nodig is, bijvoorbeeld bij de grutto, dan worden meerdere verenkleden afgebeeld.

Tot slot aandacht voor de QR-code bij elke soort. Die verwijst naar de soortpagina op waarneming.nl waarop je niet alleen actuele waarnemingen kunt controleren, maar ook het geluid kunt beluisteren.

Vogelinformatiecentrum op Texel heeft de Vogels van Nederland met app uitgegeven. De kosten zijn €27,95. IVN-leden kunnen 25% korting krijgen. Het boek is te bestellen via Bert Vos van de Vogelwerkgroep. Hij heeft ook een inkijkexemplaar.