Bijzondere tuinen in Lentetuinactie Biodiversiteit

Bijzondere tuinen in Lentetuinactie

West-Betuwe 24 april 2022

Tuinen leveren een belangrijke bijdrage aan de biodiversiteit in Rivierenland. Bij het doorkomen van de eerste bollen deed Gonzend Rivierenland – onder andere via onze site – een oproep: wie heeft de mooiste lentetuin van Rivierenland voor bijen? Ze kregen mooie foto’s toegestuurd. Miny Krijgsman van IVN West-Betuwe zat in de jury die uit alle inzendingen drie heel verschillende tuinen koos om te bezoeken.

Groene oases
Winnie Blankestijn heeft in vier jaar met veel liefde en zichtbaar plezier een strakke ‘onkruidvrije tuin’ in Culemborg omgetoverd tot een oase voor insecten, vlinders, vogels en zichzelf! De tuin van Toos Groen uit Tiel is met veel liefde op een natuurlijke manier en met veel variatie ingedeeld. Zij heeft van puin uit de tuin een muur laten maken die nu begroeid is met mos en kruipplantjes. Heel geschikt voor allerlei bijen, vlinders en reptielen. Ook is er een vijver met langzaam aflopende kanten, geschikt voor kikkers, padden en salamanders. De tuin van Jan Vink in Dreumel ligt rondom het huis van een fruitbedrijf. Jan wil zijn tuin zo weinig mogelijk arbeidsintensief inrichten. En dat kan prima samen gaan met biodiversiteit in de tuin. De juryleden dachten tijdens hun bezoek mee over een patrijzenhaag en bespraken allerlei mogelijkheden om in het buitengebied natuurinclusief te werken. Zoals aansluiting zoeken met meerdere buren bij het natuurgebied, een deel van een grasveld omtoveren tot een bloemrijk veld en hier en daar stenen van de oprijlaan en parkeerplaats vervangen voor plantjes. Allemaal goed voor de biodiversiteit!

Mooi cadeaupakket
Deze drie tuinbezitters kregen een mooi cadeaupakket met biologische zomerbollen, bloemzaad, lekkere Krenkelaar van De Fruitmotor en een bordje: Winnaar Lentetuinactie Gonzend Rivierenland 2022. Alle inzenders hebben als dank twee zakjes inheems bloemzaad ontvangen.

Kijk voor meer informatie over Gonzend Rivierenland op www.gonzend.nl