Bloemen en planten

Plantenwerkgroep actief bij steenfabriek Haaften

West-Betuwe 15 oktober 2023

Dit voorjaar kreeg onze Plantenwerkgroep de vraag om planten te inventariseren op het terrein van de steenfabriek in de Crobsche waard bij Haaften. De Crobsche waard, beheerd door SBNL Natuurfonds, is een 77 ha groot krekengebied dat ontstaan is door kleiwinning voor de toenmalige plaatselijke baksteenindustrie. Die kleiwinning zorgde voor kleine en grotere waterpartijen en dat heeft geleid tot een natuurgebied met een grote diversiteit aan planten- en diersoorten.

Vraag van ambassadeur

Het verzoek om op het aangrenzende terrein van de steenfabriek te inventariseren kwam van Gert Jan Schreuder van het bedrijf Wienerberger, een wereldwijd opererend concern dat bouwmaterialen produceert en verhandelt. De vestiging in Haaften produceert gevelbakstenen op het terrein van de oude steenfabriek. Iedere vestiging van Wienerberger heeft een ambassadeur biodiversiteit. Gert Jan is dat voor het bedrijf in Haaften. Hij is IVN-lid, maar ook imker, vrijwilliger bij de Vogelbescherming, teller voor SOVON en nog veel meer. Vanuit zijn rol als ambassadeur loopt Gert Jan zelf 3x per jaar een rondje over het terrein om vogels en insecten te inventariseren. Via onze IVN-afdeling is hij ook in contact gekomen met Jan Buys van de Zoogdierenvereniging om vleermuizen te tellen. En dit jaar heeft onze plantenwerkgroep voor het eerst dus ook planten geïnventariseerd.

Aanwezige dieren

Wat groeit, bloeit, zwemt, loopt en vliegt er zoal rond de steenfabriek? Zowel lepelaars als grote zilverreigers broeden er, er zit een bosuil en regelmatig wordt een zee- of visarend waargenomen. Reeën zijn gespot, net als bevers en een rugstreeppad. En er komen in ieder geval drie soorten vleermuizen voor: de grootoorvleermuis, de dwergvleermuis en de laatvlieger hebben er een kraamkolonie.

Waargenomen planten

En op floragebied? Leden van de Plantenwerkgroep hebben het gebied dit jaar drie keer bezocht. Enkele jaren geleden is op het terrein de Rode aardbeispinazie aangetroffen, een fraai maar zeldzaam plantje dat van kalkrijke grond houdt. Jammer genoeg werd deze soort niet meer aangetroffen. Wel hebben we andere wat minder vaak geziene planten als Rosse vossenstaart, Muizenstaart, Hopwarkruid en Polei gevonden. In totaal zijn ruim 140 soorten waargenomen.

Heb je vragen over de planteninventarisatie in de Crobsche waard? Neem dan gerust contact op met Marijke Mauritsz, Netty Bonouvrie of Pieta van het Hoofd van onze Plantenwerkgroep via pwg@ivnwestbetuwe.nl