Veel volk bij jubileum vlindertuin

Veldhoven Eindhoven Vessem 26 juni 2022

25 jaar Jo van Dun vlindertuin

Met 150 bezoekers was de opkomst op 26 juni boven verwachting. Natuurlijk speelde het perfecte weer daar een rol in, maar ook de aandacht in de lokale media heeft daar zeker bij geholpen.

De vlindertuin is vernoemd naar haar, inmiddels overleden, stichter en voormalig coördinator van de plantenwerkgroep, Jo van Dun. Met een enorme variatie aan bloeiende kruiden en struiken is de tuin een paradijs voor vlinders een andere insecten die afkomen op nectar en stuifmeel. Daarnaast vind je er planten waarvan de bladeren als voedsel dienen voor insectenlarven zoals rupsen.

Ter gelegenheid van het jubileum is er een volledig vernieuwd informatiebord opgehangen, dat onthuld werd door de “kersverse” Veldhovense wethouder voor o.a. duurzaamheid en milieu, Mariëlle Giesbertz. Ook hielp ze mee bij het planten van een nieuwe “bijenboom”; de vorige was omgewaaid.

vlindertuin

De open dag werd “afgetrapt” door IVN-VEV voorzitter Jos de Bruijn met een korte geschiedenis van de tuin en een dankwoord aan de werkgroep die er elke maandagochtend bezig is met het onderhoud. Aansluitend memoreerde de wethouder nog eens het belang van groene tuinen voor de biodiversiteit en organisaties die zich daarvoor inzetten. Dat geldt ook voor de andere groene organisaties die met een standje aanwezig waren: KNNV Eindhoven en de Veldhovense bijenhoudersvereniging.

vlindertuin