Wandel- en fietsroutes

Rond Veldhoven en Eindhoven valt er schitterend te wandelen en te fietsen. Ook al is het dicht bij de stad: de natuur verdient uw bezoekje. Maar ook binnen de bebouwde kom valt het nodige te ontdekken. Daarom heeft IVN voor u een aantal wandelingen en fietstochten samengesteld waarmee u de gevarieerde natuur in de omgeving kunt verkennen. Bossen, heide, rivieren en beken, maar ook stadsnatuur zoals de parken en buitenplaatsen.

Van een aantal wandelingen en fietstochten zijn beschrijvingen gemaakt. Zie onder menu Routes. Onze overige routes vindt u op de IVN-route app.

Onderhoud Wandelnetwerk

Naast het maken van routes doen leden van de werkgroep ook het onderhoud van het Eindhovense deel van het Brabantse wandelroutenetwerk. Het is een zogenaamd knooppunten netwerk dat bestaat uit 180 km gemarkeerde wandeltrajecten. Er zijn 123 knooppuntpalen en het is in beide richtingen te lopen. Er zijn in totaal 10 groepsleden die in september en maart een aantal trajecten controleren. Dat houdt in: onkruid om de paal verwijderen, paal schoonhouden, soms extra paaltjes bijplaatsen. Het belangrijkste onderhoud in de stad is echter het vervangen van de stickers, die veel gebruikt worden in de stad.

Soms komen klachten van wandelaars binnen bij Visit Brabant en die worden dan doorgegeven aan de coördinator van de werkgroep. Klachten kunnen gaan over bijv. omgewaaide bomen, kapot gereden palen, vandalisme of een route die niet meer te wandelen valt door water of wegomlegging. De klachten worden doorgegeven aan de medewerkers, die het dan oplossen binnen hun rayon. Twee keer per jaar wordt een algehele network controle uitgevoerd door de controleurs, die alle trajecten nalopen. Visit Brabant stelt reparatiemateriaal ter beschikking, zoals de stickers, nummerplaatjes en routepalen.

Best u geïnteresseerd in wandelen en wandelroutes? Bel of app Rien de Schipper (06-51579996). Email kan ook: rien.de.schipper@gmail.com