Kleine LandschapsElementen

Veldhoven Eindhoven Vessem thuisbasis - Grafheuvels maaien

This page is also available in English

De werkgroep bestaat sinds 1991 en telt ongeveer 25 – 30 leden. Zowel gepensioneerden als, mensen die een werkkring hebben, zijn enthousiast lid van de werkgroep. Gemiddeld wordt er met ongeveer 10 mensen op de werkplek gewerkt.

De meeste werkzaamheden vinden plaats van half oktober tot half maart. Er wordt gewerkt op zaterdagochtend van 09:00 – 12:00 uur en op dinsdagmiddag van 13:00 – 16:00 uur. Er zijn mensen die alleen op zaterdagochtend komen, anderen komen alleen op dinsdagmiddag en een aantal zijn er op beide dagen. Iedereen kan hier zelf keuzes in maken, maar (enige) trouw wordt natuurlijk gewaardeerd. In deze periode bestaan de werkzaamheden voornamelijk uit hakhoutbeheer in bestaande en nieuwe natuurgebieden. Dit houdt in: jong bos uitdunnen en opslag verwijderen. Verder wordt er gesnoeid en geknot en worden houtwallen gekortwiekt.

In de zomer worden op dinsdag (ochtend of middag, afhankelijk van het weer) grafheuvels gemaaid in de omgeving van Veldhoven, om te voorkomen dat zij worden overwoekerd door zaailingen, braamstruiken, etc.

Wij doen dit werk vooral omdat het erg leuk en gezond is. We werken in teamverband, we zijn buiten in beweging en er is tijd voor sociale contacten tijdens het werk. En we dienen een goed doel omdat we op deze manier bijdragen aan het natuurbeheer en helpen om de natuurwaarde te verbeteren door meer variantie in de vegetatie te bevorderen.

Wij hebben goede contacten met Natuurmonumenten, Brabants Landschap en de gemeente Veldhoven. Wij werken veel op terreinen die zij in beheer hebben. Brabants Landschap coördineert het ‘Vrijwilliger Landschapsbeheer’ in de provincie Noord-Brabant. Zij verzorgen, als aftrap van het nieuwe seizoen, ieder jaar in oktober een bijeenkomst voor afgevaardigden van alle vrijwilligersgroepen in de provincie.

Aan het eind van het seizoen organiseren wij een ‘uitje’. Meestal is dat een excursie met na afloop in de namiddag een gezellig samenzijn in het IVN gebouw D’n Aard met eten en drinken en we praten dan na over ons werk.

Sinds 2004 is de werkgroep, samen met Natuurmonumenten gastheer op één van de locaties voor de Landelijke Natuurwerkdag. Deze vindt jaarlijks plaats op de eerste zaterdag in november. De mensen die zich opgegeven hebben om te komen werken worden dan ontvangen en begeleid.

Is dit iets voor u? Voor meer gerichte informatie: Cor van Leeuwen, tel 06 – 3973 9572

Hier kunt u de folder met algemene informatie downloaden.