Dommel en Park

7.0 KM
Eindhoven
(14)

Dit zijn twee wandelingen langs en door de stad.  Ik neem jullie mee langs de Dommel in Eindhoven zuid. De twee wandelingen kun je aan elkaar koppelen tot een wandeling van 15 km. De start is bij de ijsbaan aan de Antoon Coolenlaan. Het deel naar het noorden loopt over verharde paden en door een parkachtige omgeving. Laarzen zijn hier niet nodig.

Genneperparken

De route gaat eerst naar de Genneperparken. Je passeert de biologische boer, ga even kijken in de winkel. Vlak na de boerderij kom je langs het Prehistorisch dorp. Na de rondweg wandel je door ruig moerasbos tot aan de plek waar de Dommel en de Tongelreep samenvloeien. Passeer oude moerascypressen in het Hornemannplantsoen met het kleine monumentje voor de beide broers die in de oorlog omkwamen.

Zo loop je over de oever van de Dommel bij het van Abbemuseum. Hier is wel ergens koffie te krijgen. Vanaf de brug over de Dommel bij de ingang van het museum zie je de vistrap. Een jaar of 10 geleden heeft het waterschap de Dommel door Eindhoven helemaal hersteld. Bij het van Abbe broeden nu grote gele kwikstaart en ijsvogel. Let op de lucht voor een slechtvalk waarvan er 2 op de Catharinakerk wonen. Ze lusten graag een stadsduifje.

Anne Frank plantsoen

Over de de westoever van de Dommel gaat het zuidwaarts. Hier lag het Paradijs, een wijk met fabrieken van ondernemers die, naast Philips, Eindhoven groot hebben gemaakt. Je kunt vlakbij het oude Sint Catharinakerkhof bezoeken, een sfeervolle plek. Via het Anne Frank plantsoen ga je richting het van Maerlantlyceum. Hier heeft de Dommel nieuwe meanders gekregen aan de overkant. Vlak na het lyceum ga je de brug over. Dit ruige stuk heeft een paar jaar geleden nog een nachtegaal als broedvogel gehad. Na de Rondweg loopt het pad achter het Clarissenklooster langs. Nu is het niet meer door nonnen bewoond. In vroeger tijden kon je hier in ruil voor een rookworst een zegening halen. Waarvoor je maar wilde.

Watermolen

Natuurlijk bekijk je de Genneperwatermolen met vroegste datering van 1249. Het gehucht Gennep kende enkele boerderijen die er nog staan en een afgebroken melkfabriekje. Iets verder ligt het frater Simon Deltour heempark, genoemd naar de man die veel voor de natuur in Eindhoven heeft betekend. Het laatste deel van de parkwandeling is heel natuurrijk en eindigt bij Antoon Coolenlaan. Hier kun je stoppen (na 7 kilometer) óf het Klotputten-deel van de wandeling gaan doen (nog eens 8 kilometer).

Veel plezier met deze wandeling(en). De routes zijn opgenomen in de IVN-route app.

Kaartje van de route

Antoon Coolenlaan 1, 5644 RX, Eindhoven
Download de app voor deze route

Download onze app