Vlindertuin

Veldhoven Eindhoven Vessem thuisbasis

IVN Veldhoven Eindhoven Vessem heeft rond het gebouw sinds 1997 een vlinder/insectentuin, die wordt onderhouden door een groep vrijwilligers. De tuin wordt gebruikt voor vele educatieve doelen: cursussen, scholenprojecten en publieksactiviteiten. Naast vlinders zijn er tal van andere insecten, die in deze tuin een woongebied vinden, zich voortplanten en/of overwinteren. Vlinders hebben linten van begroeiing in het landschap nodig waarlangs ze zich kunnen voortbewegen, o.a. om voedsel of een partner te vinden. De linten in het landschap voor vlinders kunnen ook tuinen zijn, waarin geschikte planten staan voor de voorbijkomende vlinders. Ook in dit proces speelt de vlinder/insectentuin een rol.

Steen er uit, plant er in

Vogels, vlinders en andere insecten zoeken voedsel en beschutting. Dat vinden ze NIET in een tuin vol verharding. Bovendien houden we water liefst vast waar het valt. Planten groeien beter en het riool wordt ontlast.
Op maandagmorgen van 9.00 uur tot 12.00 uur wordt er door een groep van dertien mensen in de tuin gewerkt.
U bent altijd welkom in de tuin, misschien voor advies over planten of vlinders.
Ook kunt U bij ons ook terecht voor het maken van een afspraak om de tuin met een groep te bezoeken onder leiding van een gids.

Hier kunt u onze folder downloaden. Als u die afdrukt en in drieën vouwt, ontstaat een handzaam formaat.