Cursus Vogelzang: elke vogel zingt zijn eigen lied (vol geboekt!)

Als je ’s morgens of ’s avonds door een park, een bos of je tuin loopt, is de kans groot dat je veel verschillende vogels hoort zingen. Maar welke zang hoort nu bij welke vogel? Het Stroomhuis Neerijnen en IVN West-Betuwe organiseren dit voorjaar samen een cursus Vogelzang. Onder leiding van deskundige vogelaars van IVN Vogelwerkgroep leer je vogelzang (her)kennen tijdens oefeningen in het parkbos en de uiterwaarden van Landgoed Waardenburg en Neerijnen.

Vroeg in het voorjaar beginnen de standvogels – de vogels die hier het hele jaar blijven – weer te zingen. Ze bakenen daarmee hun territorium af en proberen indruk te maken op een vrouwtje. Eind maart komen de eerste zomergasten terug vanuit warmere streken. Dan starten wij met de cursus.

Opzet cursus
Op zes dinsdagavonden en twee zaterdagochtenden volgen we de vogels die hun zang steeds duidelijker laten horen. We proberen de zang en de vogel aan elkaar te koppelen. Zo leren we de vogel op zijn zang of alarmroep te herkennen.

Op de dinsdagavonden beginnen we om 19.15 uur met een wandeling door het parkbos of de uiterwaard. We luisteren en kijken welke vogel welk geluid maakt. We wandelen in kleine groepen onder leiding van een vogelaar van IVN West-Betuwe. Het is handig als je dan een verrekijker bij je hebt. Als het donker wordt, gaan we naar Het Stroomhuis om daar ervaringen uit te wisselen en voor meer  informatie over het geluid en gedrag van de waargenomen vogels. Op zaterdagmorgen vertrekken we bij zonsopgang en komen na een paar uur weer in Het Stroomhuis voor koffie of thee.

Datum Aanvang Locatie
di 28 maart 19:15 bos
di   4 april 19:15 bos
di 11 april 19:15 bos
za 22 april    6:46 bos
di    2 mei 19:15 uiterwaard
di 16 mei 19:15 uiterwaard
di 23 mei 19:15 bos & uiterwaard
za 27 mei   5:30 bos & uiterwaard

Aanmelden
De cursus Vogelzang kost in totaal 50 euro. Voor IVN-leden is de cursus 40 euro. Wil je meedoen aan deze cursus? Reageer dan snel,  vóór 1 februari, door je aan te melden via de site van Het Stroomhuis Neerijnen. Er kunnen maximaal 25 mensen deelnemen.

Let op: deze cursus is inmiddels vol geboekt.

Heb je vragen over de cursus Vogelzang? Dan kun je terecht bij Anton van der Velde, via 06 16 65 10 48 of antonv740@gmail.com

Foto: Tjiftjaf. Anton van der Velde

vogels, tjiftjaf