Wandeltip Scheeken en Edelherten

8.0 KM
Liempde
(0)

Deze wandeling gaat door het gebied de Scheeken waar edelherten lopen. Onderdeel van het Groene Woud tussen Best en Boxtel. Het is het gedeelte ten oosten van de A2. In een andere wandeltip wandelen we in de Scheeken vanuit het dorpje Boskant. Deze keer begint de wandeling in Liempde, op de parkeerplaats van Brabants Landschap.

Edelherten

We lopen voor een deel door het omrasterde edelhertengebied. Zo’n 20 jaar geleden kwam het ecoduct over de A2 tot stand en ongeveer 5 jaar geleden het ecoduct over de spoorlijn. De Mortelen, de Kampina, het Dommeldal en de Scheeken kregen verbinding met elkaar door de beide ecoducten. De uitgezette edelherten doen het heel goed, ze gebruiken de ecoducten vaak en zijn dus ook te zien in de Scheeken.

Wolf?

En ze planten zich voort. Nu nog een wolf erbij… Vanwege koudwatervrees van bestuurders en landbouwbelangen staat een hek om het edelhertengebied. Tijdens mijn voorbereiding heb ik twee edelherten gezien, heel imposant. De Scheeken en de Mortelen behoren bij het leemgebied van Midden-Brabant. Met zoveel leem in de bodem bleek ontginnen in de eeuwen te moeilijk, dus werden er canadapopulieren en schietwilgen aangeplant voor de klompenproductie. Het landschap is er door getekend en uniek voor Nederland.

Kaartje van de route

Meer informatie over het Groene Woud?link Groene Woud

Parkeerplaats Brabants Landschap, de Keel, Liempde
Download de app voor deze route