Wie zijn wij?

IVN Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid is een landelijke vereniging met 162 plaatselijke afdelingen. IVN Veldhoven Eindhoven Vessem is zo’n afdeling met als werkgebied de gemeenten Veldhoven, Eindhoven en een deel van de gemeente Eersel (de kernen Vessem, Knegsel en Wintelre).

De afdeling is ontstaan door samenvoeging van IVN Veldhoven-Vessem en IVN Eindhoven in 2013 en heeft ca. 340 leden. Ons doel is om met onze activiteiten belangstelling te wekken voor natuur en milieu. Bovendien willen we de kennis bij het publiek hierover vergroten en het belang ervan voor onze toekomst. Met diverse activiteiten zorgen wij voor bescherming en ontwikkeling van de natuur in ons werkgebied.

Bekijk alle

Cursussen

Bekijk alle

Nieuwe wandeltip Eckartse Bos

Een mooie wandeling door het Eckartse bos, ook wel wandelpark Eckart genoemd. Het gebied bestaat uit halfopen landschap, oud bos, het beekdal van de Dommel en het landhuis Eckart. Heel afwisselend dus.

Vogels

Het Eckartsebos ligt ten zuiden van landhuis Eckart. Het bestaat uit nat bos in het beekdal van Dommel en Kleine Dommel en iets droger bos op een zandkop. Het is een oud landschap en loofbos met hoge natuurwaarde. Er groeien veel bijzondere paddenstoelen en er broeden veel vogelsoorten.

Geschiedenis

De geschiedenis van Eckart gaat terug tot 1312 toen er sprake was van hoeve Eckart, strategisch gelegen en dus veilig op een eiland tussen de Dommel en de Oude Gracht. Het huis Eckart werd een zorginstelling en dat is het gebleven tot op de dag van vandaag.

Laarzenpaden

Voor de wandeling in het Eckartsebos heb je stevige schoenen (of laarzen) nodig. Na veelregenval kan het erg modderig zijn. Je start op de kleine parkeerplaats aan het Aalbersepad, dat ligt aan de van Oldenbarneveltlaan.