Tuin en moestuin

Heerlijk Nieuwegein laat Geinse kinderen genieten van eetbare tuinen

Groen doet goed 18 juli 2023

Voor de eerste keer hielden de samenwerkende partijen achter Heerlijk Nieuwegein dit jaar hun eigen Open Tuinendag. Voor de gelegenheid hadden allerlei Geinse eetbare tuinen op maar liefst acht locaties een speciale openstelling. En, zoals dat gaat bij Groen doet Nieuwegein Goed, was er natuurlijk ook ruim aandacht voor hoe kinderen de tuinen konden beleven. Ook al zat het weer deze eerste editie bepaald niet mee, toch kon er door heel Nieuwegein op de mooiste plekken gespeeld, gespeurd en geproefd worden.

Wie aan Nieuwegein denkt, denkt misschien niet meteen aan het grote aantal buurt-, moes-, volks-, pluk- en kruidentuinen die de stad rijk is, maar die zijn er zeker! Een goede reden om deze soms goed verstopte groene parels eens flink in het spreekwoordelijke zonnetje te zetten. De acht deelnemende locaties van de eerste Geinse Eetbare Tuinendag waren: Amateurtuindersvereniging Galecop, Bouwspeeltuin Bouwgein, Buurttuin ’t Cirkeltje Rond, Dorpshuis Fort Vreeswijk, Natuurkwartier, Kruidentuin Nedereindseweg, Pluktuin Erebloem en Achtertuin de Kokkebogaard. Allemaal worden ze verzorgd door vrijwilligers. Dat er veel liefde in de tuinen en de activiteiten eromheen gaat zitten, is goed te zien aan de bloemenpracht en vriendelijke, trotse gezichten.

Met zoveel enthousiaste tuiniers aan boord was er veel te doen op de Open Tuinendag, haast te veel om op te noemen. Op volkstuinencomplex ATV Galecop waren bezoekers jong en oud welkom voor een rondleiding en kon je kennismaken met de imker. Je mocht zelfs zijn pak even aan proberen! In Buurttuin ’t Cirkeltje Rond werd er heerlijk gepicknickt met rabarbertaart. In de Kruidentuin aan de Nedereindseweg mocht je speuren naar veel verschillende kruiden om te plukken voor in de thee. Bij Pluktuin Erebloem kon je met de geuren uit de tuin zelf een heerlijke bruisbal maken voor thuis in bad. En ook in Achtertuin de Kokkebogaard was er lekkers; daar mocht je komen snoepen uit de moestuin. Wat een verwennerij!

Bij bouwspeeltuin Bouwgein kun je als kind, de naam zegt het al, zelf aan het bouwen slaan. Loop je door de prachtig groene en deels eetbare (speel)tuin langs het gebouw van de kinderopvang, dan zie je al gauw een veldje met bouwsels. Dat komt omdat je hier elke woensdag- en zaterdagmiddag je eigen hut van pallethout mag komen zagen en timmeren. Je kunt wel zien dat Geinse kinderen dat heel graag doen, want het staat er vol met de mooiste hutten compleet met ramen, uithangborden, trappetjes en hier en daar zelfs een glijbaan. Wethouder John van Engelen heeft er tijdens de Open Tuinendag zijn ogen uitgekeken en was erg onder de indruk van hoe de vrijwilligers van Bouwgein alles op het terrein zo grondig en netjes geregeld hadden.

Helemaal in het zuiden van Nieuwegein vind je het Dorpshuis Fort Vreeswijk en ook daar zijn de vrijwilligers sinds kort aan het tuinieren. Pal tegenover de ingang, aan de overkant van de straat, prijkt sinds het voorjaar hun eigen moestuin. De tuin is dus nog jong, maar geeft nu al een mooie opbrengst van zonnebloemen, worteltjes, aardbeien, en nog veel meer. In de tuin en ook binnen kunnen kinderen uit de buurt regelmatig mee komen doen met leuke activiteiten samen met vrijwilligers verbonden aan het Dorpshuis. Speciaal voor de Open Tuinendag kon je er bijvoorbeeld kruidenboter maken, het mooiste bloemenkapsel verzinnen én op de foto met Joggy, de Nieuwegeinse mascotte (SportID) voor een gezonde jeugd.

Het Natuurkwartier, ‘hoofdkwartier’ van Groen doet Nieuwegein Goed, kon natuurlijk niet ontbreken op de kaart van de Geinse Eetbare Tuinendag. Er is alle ruimte voor groen en beleven en dus ook voor een mooie moestuin en een heus doolhof gemaakt met fruitbomen. Vrijwilligers en cliënten van Reinaerde zorgen sinds jaar en dag voor. Als bezoeker kon je er pesto komen proeven van wel heel bijzondere kruiden. Ooit gehoord van sinaasappelmunt of dropplant en van colakruid? In deze tuin blijf je nieuwe dingen ontdekken. En speciaal voor de Open Tuinendag kon dat met op de achtergrond de fijne gitaarmuziek van de Natuurtroubadour.

Al met al hebben de samenwerkende partijen (Groen doet Nieuwegein Goed, Jong Leren Eten Utrecht, Samen Duurzaam Nieuwegein, SportID en gemeente Nieuwegein) en vooral de deelnemende tuinen een geweldige dag vol ontdekken en beleven neergezet. En al was het weer beter voor de plantjes dan voor grote bezoekersaantallen, de groene parels van Nieuwegein staan dankzij alle inzet en enthousiasme van de organisatoren en vrijwilligers opnieuw op de kaart. Hopelijk weten zo steeds meer tuinliefhebbers, vrijwilligers en kinderen ze te vinden voor hun dagelijkse dosis groen.

Benieuwd waar je de tuinen van de Geinse Eetbare Tuinendag kunt vinden? Op de website van Heerlijk Nieuwegein vind je een handig overzicht.

Over Jong Leren Eten

Het programma Jong Leren Eten wil zoveel mogelijk kinderen en jongeren in aanraking laten komen met informatie en activiteiten rondom gezond- en duurzaam voedsel. Met als doel dat deze groep leert om blijvende gezonde én duurzame keuzes te maken.

Groen doet Nieuwegein goed

Het programma ‘Doe iets in, voor en met de natuur!’ heeft als insteek Nieuwegeinse kinderen vaker naar buiten en in contact met de natuur te brengen. Kinderen en hun (groot)ouders die mee willen denken over het verrijken van hun eigen wijk in activiteiten of voorzieningen wordt gezien als een waardevol antwoord op maatschappelijke thema’s als klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groen doet Goed Nieuwegein wil kinderen en hun (groot)ouders ondersteunen, verbinden en activeren…. met de natuur dichtbij!