Utrecht

In Gemeente Utrecht brengt Ellen Alzer partners samen met als gezamenlijke missie: kinderen in Utrecht voor hun 12e jaar een betekenisvolle ervaring in de natuur laten beleven.

“Mede door ervaringen van de afgelopen jaren realiseren alle partners zich heel goed hoe belangrijk het is dat kinderen buiten spelen en zijn. Echte overwinningen vinden hier plaats en momenten van verwondering”.

Hieronder lees je welke activiteiten er in 2023 worden georganiseerd.

Activiteiten van Groen doet goed Utrecht

NatuurWijs
Buitendagen
NatuurWijs doet ook al mee aan Groen doet Goed vanaf de start. Ontdekkend leren met hoofd, hart en handen in de natuur als buitenlokaal is het motto. De scholen kunnen kiezen uit verschillende vormen van buitenonderwijs. Opgeleide Natuurwijzers begeleiden de klas en de leerkracht bij deze activiteiten in de directe omgeving van de school en de stadsranden.

Zomertoers
Daarnaast organiseert NatuurWijs samen met andere partners in de zomervakantie voor kinderen uit aandachtswijken de Zomertoers. Tijdens deze toer gaat een zelfde groep kinderen (max. 25) drie dagen op ontdekkingstocht in natuurgebieden in hun omgeving.

Vakantieactiviteiten
Ook in de voorjaar – en Kerstvakantie worden natuuractiviteiten georganiseerd voor kinderen en ouders om ook ouders te laten zien wat je buiten met je kinderen kunt doen.

De Avonturenclub
De Avonturenclub is al sinds de oprichting van Groen doet goed in 2016 een succes. Zij krijgen juist in de stenige wijken, via de scholen, kinderen naar buiten die zonder deze club niet of nauwelijks buiten spelen. Het is gestart in Overvecht en ook in Leidsche Rijn is inmiddels drie jaar een club. Daarnaast is in Hoograven belangstelling. In 2023 starten we ook met de Avonturenclub XL: een club die voor langere tijd bestaat. Elke donderdagmiddag na school gaan 10 kinderen op avontuur in de omgeving van stadsboerderij Gagelsteede.

Over de brug feest
Sinds 2018 wordt dit jaarlijks terugkerende feest partner steeds bekender in de wijk. Het feest is op de laatste zaterdag van augustus. In het Gagelbos wordt een groot scala aan buitenactiviteiten georganiseerd, waarbij groen beleven het uitgangspunt is. Het festival trekt heel veel bewoners, vooral kinderen met hun ouders, uit Overvecht en Zuilen.

Speeltuin Noordse Park
Speeltuin Noordse Park wordt gerund door een zelfstandige buurtorganisatie en doet al sinds 2017 mee aan Groen doet goed. De speeltuin heeft in die periode een grote make-over gehad en kan nu met recht een groene speeltuin genoemd worden. Er worden laagdrempelige creatieve en educatieve natuuractiviteiten georganiseerd waar kinderen aan mee kunnen doen en dit wordt ook dit jaar verder voortgezet. Natuurbeleving in de grote stad, dichtbij huis voor alle (buurt)kinderen.Met als extra aandachtpunt: toegankelijk en inclusief. Met activiteiten als verven met natuurlijke kleurstoffen, wilgentenen vlechten en moestuinieren is de speeltuin een echte trekpleister.

Voor meer informatie en vragen over Groen doet goed Utrecht, neem contact op met Ellen via: ellen.alzer@utrechtnatuurlijk.nl

Betrokken partners

Onder andere: Utrecht Natuurlijk, NatuurWijs, Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Dock, Brede School Overvecht, Brede School Het Zand, De Klimroos, Brede School Hoograven, IJsclub Siberia, het Modderlab, Outdoor Education, Professor Loep en de plaatselijke manege, Oranjefonds ( NLdoet), gemeente Utrecht, de Vrijwilligerscentrale.