Tijd om te oogsten

Groen doet goed 10 oktober 2022

De maand september stond in Zeist in het teken van oogsten uit de verschillende schoolmoestuinen. Er werd door kinderen volop geplukt, geproefd, gekookt en genoten.

Bij moestuinclub Op Dreef in Vollenhove werden zaden geoogst van snijbiet en radijs. Moestuincoach Clara Timmerman liet de kinderen sorteren, proeven en inpakken. Ook maakten ze pesto van snijbietblaadjes, paardenbloem, munt en zonnebloempitten. Een groot succes!

Elke week aan de slag

Tijdens het seizoen kwam de moestuinclub wekelijks na schooltijd bij elkaar. Mooie ‘bij-oogst’ is dat Clara de houding van kinderen ten opzichte van bijvoorbeeld slakken gedurende de weken zag veranderen. Van “Vies, op deze groente heeft toch geen slak gelopen juf? Dan kan ik het niet eten hoor” tot “Leuk? Mijn slakje, kijk wat ie doet”.

Smakelijke confettiboter

Op Montessorischool Griffensteijn werd onder begeleiding van moestuincoach Dinja de Groot van allerlei bloemen zeer kleurrijke confettiboter gemaakt. Wat zijn er veel bloemen eetbaar! Naast de moestuinbakken wordt bij deze school en bij Op Dreef de aanleg van een voedselbosje voorbereid. Volgend jaar is er dus nog meer te proeven.

Lekkere groentesoep

Met de oogst op basisschool de Hoeksteen en de Al Amana maakten de kinderen, samen met de Moestuin Juf Charlotte Verhoeve een heerlijk soepje met groenten uit de moestuin. Ouders mochten bloemen uit de pluktuin meenemen voor thuis. Mooie oogst!

Groen doet goed Zeist

De moestuinclubs zijn onderdeel van Groen doet goed Zeist. Benieuwd wat voor andere projecen en activiteiten er in Zeist zijn? Bekijk dan de gemeentepagina.