Speuren naar beestjes in nieuw buitenleslokaal Schiedam

Groen doet goed 23 juni 2022

Op zoek naar duizendpoten, pissebedden, naaktslakken en andere bodemdieren; kinderen uit Schiedam kunnen dat vanaf nu in het nieuwe buitenleslokaal van het NME-centrum. Wethouder Patricia van Aaken opende op zaterdag 18 juni tijdens de Midden-Delfland Dag de educatieve buitenruimte. Vervolgens zocht ze samen met kinderen in een vermolmde boomstronk naar kriebelbeestjes.

‘We hopen dat kinderen hier alles gaan leren over bodemdieren en biodiversiteit’, zei Heidi Hoogvliet, bestuurder van de SMD. ‘De vrijwilligers die bij ons werken, hebben deze tuin mogelijk gemaakt.’ Het buitenleslokaal is ‘circulair’: wat al aanwezig was aan stenen en door de storm omgewaaide bomen is gebruikt voor de nieuwe inrichting. Wethouder Patricia van Aaken noemde het buitenleslokaal ‘een mooi resultaat’. ‘Hier kunnen kinderen leren hoe belangrijk onze aarde is en hoe belangrijk klimaatadaptatie is. Maar het is ook belangrijk dat we genieten van de natuur.’

Aan Vera uit groep 3 vroeg ze: ‘Zullen we eens kijken wat voor dieren er in die boomstronk leven?’ Peuter Hanna keek nieuwsgierig mee naar de kleine, grijzige diertjes die in de vermolmde boomstronk krioelden. “Pissebedden!” riep Vera opgetogen uit.

Salamanderlarven

Naast de bodemsafari in het buitenleslokaal konden bezoekers in de tuin van het NME-centrum meedoen aan wateractiviteiten die in het teken stonden van ’t Spettert, een onderdeel van Groen Doet Goed Schiedam. Kinderen vingen met een schepnet dieren die in de sloot bij het NME-centrum leven. Ze vonden salamanderlarven, die vertedering opriepen, en indrukwekkende larven van de grote spinnende watertor.

Bij de watertafel konden mensen zien wat er gebeurt als het langdurig en fors regent in bebouwd gebied. Maar ook welke maatregelen ze kunnen nemen om wateroverlast te voorkomen. Kinderen probeerden het blotevoetenpad uit. Vanwege de warmte was de bak met water favoriet.

Over Groen doet goed

Met steun van provincie Zuid-Holland hebben sinds 2013 meer dan 100.000 kinderen kennis gemaakt met de natuur. Erg belangrijk, want spelen in de natuur is niet alleen erg leuk, maar draagt ook bij aan een gezonde ontwikkeling. Groen doet goed richt zich expliciet op de kinderen die natuur het hardst nodig hebben, namelijk kinderen die in stenige wijken wonen, met weinig toegang tot de natuur.

Het NME-centrum / de Stichting Milieu Dichterbij (SMD) voert de activiteiten uit in opdracht van de gemeente Schiedam en de provincie Zuid-Holland in het kader van het programma Groen Doet Goed Schiedam, dat gefinancierd is door de gemeente en de provincie. Nieuwsgierig geworden naar het hele programma van Groen doet goed? Ga naar www.groendoetgoed.com voor meer informatie.

Door: Isolde van Overbeek