Keer op keer een succes op de Keerkamp

Groen doet goed 13 oktober 2022

Al voor het vierde jaar op rij konden basisscholen uit Houten meedoen aan ‘Ontdek de Keerkamp’. In twee dagen kwamen dit jaar acht klassen met hun juffen, meesters en een aantal ouders langs op de Keerkamp. Sportpunt Houten, ZOMO speelboerderij, NME Houten en Ars Peintura hadden daar weer een dag vol leuke activiteiten voor ze klaarstaan. Door een circuit over het terrein leren de leerlingen het gebied op en rond de Keerkamp kennen. Zo was er een speurtocht op de kinderboerderij, een natuurpad om het terrein heen en kon iedereen zich uitleven met schilderen en op het Footgolf parcours.

Groen doet goed-trekker Christel van NME Houten staat de leerlingen van groep 5 en 6 al op te wachten als ze aan komen fietsen. Vandaag leren ze het terrein op en rond de Keerkamp kennen. Christel vertelt dat ze erover denkt voor volgend jaar een extra versie van het programma te maken. Sommige klassen zouden namelijk graag voor een tweede keer langskomen, omdat het ze zo goed bevalt. Maar voor vandaag staat er nog genoeg op de planning.

Groen doet goed - Keercamp Houten 1In kleine groepjes gaan de leerlingen begeleid door een hulpouder het natuurpad op. Meer dan om kennis opdoen over de natuur, gaat het bij het natuurpad om de beleving. Vandaag gaat het specifiek om het beleven van de herfst; hoe voelt, ruikt en klinkt de herfst en hoe ziet het eruit? Voor ieder zintuig is er een opdracht. De ouders krijgen een tasje met benodigdheden mee: blinddoeken, loeppotjes en gekleurd papier met dubbelzijdig tape. Het laatste kunnen de kinderen om toveren tot hun eigen natuur-schilderijtje voor thuis. In het potje verzamelen de leerlingen de geur van herfst. Alle geuren die ze bij de herfst vinden passen doen ze in het potje. Ruiken alle potjes hetzelfde of heeft de herfst toch heel veel verschillende geuren?

Groen doet goed - Keercamp Houten 2‘Wat betekent herfst volgens jou?’ vraagt een van de moeders aan haar groepje voor ze het pad op gaan. ‘Bladeren, regen en wind’ antwoorden ze. En ook: ‘geen jonge dieren meer’ en ‘niet meer tot laat buitenspelen, want het wordt al donker.’ Maar hoe de herfst voelt is een lastigere vraag, dus daar hoort een opdracht bij. Met een blinddoek om voelt één van leerlingen wat een ander in zijn of haar handen legt. Wat voelen ze precies? Een natte tak, zacht mos, zanderige blaadjes, en een bol van de plataan die best wel lijk op een kastanje. ‘Ieuw, dit is gewoon modder!’ klinkt het opeens. Ook dat is de herfst!

Groen doet goed - Keercamp Houten 3Op de kinderboerderij maken de groepjes een kruiswoordpuzzel. De vragen gaan over de dieren die op de kinderboerderij leven. Sommige groepjes maken er een wedstrijd van en werken daar bij indrukwekkend goed samen; om beurten lezen ze een vraag hardop voor en wie het antwoord weet klopt op tafel. Het gaat zo vlot dat er zelfs nog even tijd is om los te gaan in de grote speeltuin. Of, voor de liefhebber; nog even blijven plakken bij de ponystal.

Groen doet goed - Keercamp Houten 4Even verderop is een groepje creatief bezig. Onder leiding van vrijwilligers van de lokale vereniging Ars Peintura maken de kinderen een schilderij op een echte schildersezel. De opdracht: Zet eerst een wirwar aan strepen op het papier. Hierna kijken de leerlingen welk dier ze in deze strepen kunnen ontdekken. Zo ontstaat er een hele verzameling van creatief gevonden konijnen, vissen en vogels.

Groen doet goed - Keercamp Houten 5Het laatste onderdeel vandaag is footgolfen. Dat lijkt op normaal golfen, maar dan met een voetbal en dus ook grotere holes om die met zo min mogelijk schoten in te krijgen. Sommige holes weten de leerlingen al met twee schoten te halen. Bij andere moet de bal eerst over een heuvel of langs obstakels. ‘Juf, liggen die holes hier alleen vandaag?’ vraagt één van de leerlingen aan Sanne van sportpunt Houten. ‘Nee hoor, die hebben we niet speciaal voor vandaag ingegraven… Dus kom vooral eens kijken of ze er nog liggen’. Dat vindt de jongen een goed idee.

Groen doet goed - Keercamp Houten 6Niet alleen de kinderen doen vandaag ontdekkingen, ook de ouders krijgen wat nieuws mee van de Keercamp. Eén van de helpende vaders bekent: ‘Ik was eigenlijk alleen nog op de kinderboerderij geweest, de rest niet. En ik woon hier toch al meer dan twintig jaar!’ En dat is precies de bedoeling van Ontdek de Keerkamp, dat Houtense kinderen en ouders deze leuke en leerzame plek ook in hun vrije tijd beter weten te vinden. Voordat de leerlingen terug naar school fietsen krijgen ze nog een appeltje van boerderij Nieuw Slagmaat. Dan is het toch echt tijd om te gaan, maar hopelijk komen ze na deze ontdekkingstocht snel nog een keer naar de Keerkamp.

Groen doet goed - Keercamp Houten 7