wilgen knotten Bomen en struiken

Natuurbeheer blijft belangrijk. Handen gevraagd!

Heeze Leende 17 augustus 2023

Wat zou er van de natuur terecht komen zonder vrijwilligers die regelmatig de heide opschonen, poelen schoonmaken en wilgen knotten? Het zou een wildgroei worden en binnen de kortste keren zou alles dichtgegroeid zijn. Weg paarse hei, weg vennetjes spiegelend in de avondzon. De Natuurbeheergroep van IVN Heeze-Leende spant zich al 30 jaar vrijwillig in om de natuur op orde te houden. En daarvoor komen zij handen tekort, ondanks de 25 leden die iedere twee weken op pad gaan.

De werkgroep ontvangt haar opdrachten van organisaties zoals Brabants Landschap, Staatsbosbeheer en Brabant Water, maar soms ook van particulieren. Deze werkzaamheden zouden anders misschien blijven liggen, bijvoorbeeld doordat zij te arbeidsintensief zijn. De werkgroep is in het seizoen (van september tot maart) iedere 14 dagen op zaterdagmorgen actief.

Wat moet er zoal gedaan worden? Een greep uit de activiteiten: wilgen knotten, onderhouden van houtwallen, opschonen van poelen, plaggen van heide, berken en dennen rooien.

Daarom: als je moe bent van al die discussies over (bio)diversiteit, klimaat en stikstof dan heeft het IVN een remedie: kom je afreageren bij de natuurwerkgroep van het IVN. Hier kun je je energie kwijt en kun je tevens kennis en ervaring op doen over de natuur in onze omgeving. Je kunt altijd een keer meewerken en kijken of het iets voor je is. Voor gereedschap en handschoenen wordt gezorgd.

Voor meer informatie: neem contact op met het de coördinator van de werkgroep, Theo Sonnemans, tel. 040-2265689 of email: natuurbeheer@ivnheezeleende.nl