Impressie Boomfeestdag

Boomfeestdag 2023: Wat een geluk!

Nadat de regen op de dagen voorafgaand aan de boomfeestdag met bakken uit de hemel was komen vallen, waren de weergoden ons op 15 november goed gezind. De hele ochtend bleef het droog en met een temperatuur van rond de 9 graden Celsius hoefden we ook geen kou te lijden. We, dat wil zeggen, leden van de Natuurbeheergroep, het Scholenwerk en natuurlijk de leerlingen, begeleiders en leerkrachten van de Berkenschutse en van de Triangel. Zij waren allemaal aanwezig op het plantterrein in Sterksel. Dit jaar waren we te gast op Kloostervelden, waar we ontvangen werden door Peter Geurts van Groenvoorziening Kempenhaege. Peter had ervoor gezorgd dat het plantterrein van de kruidlaag ontdaan was, wat het planten wel gemakkelijker maakte. Ook had hij al het plantmateriaal, de herdenkingsboom en het plantgereedschap klaargelegd.

Zowel de leerlingen van de Berkenschutse (11) als van de Triangel (27) stonden om 9.30 te popelen om te gaan planten. Het schema werd al snel uit het oog verloren en in hoog tempo werd het plantmateriaal door de leerlingen meegenomen naar het plantterrein. Zo zag je hoe 38 leerlingen er in drie kwartier in slaagden om een kaal stuk van 60 meter om te toveren in een groene strook met gevarieerde bomen en struiken. Veel kinderen waren benieuwd hoe hard de bomen die ze geplant hadden zouden groeien. Verstandig dus om de komende jaren nog eens te komen kijken!

Daarna vertrokken beide groepen naar de imker. Het pad en de naast gelegen weilanden bleek onder water te staan, zodat laarzen wel erg handig bleken te zijn, hoewel………met lekke laarzen word je nat en zonder laarzen ook. Bij de bijenkasten kregen de kinderen een verhaal te horen en waren er ook avonturiers die graag hun laarzen in het ondergelopen grasland wilden testen. Vervolgens liepen we naar het voedselbos waar een boeiend werd verteld over het bos. “Mag je als voorbijganger fruit plukken of oprapen”, was de vraag van één van de leerlingen. Natuurlijk mag dat, als je maar wat laat hangen voor de vele andere mensen die na jou ook nog wel een appel, kers of peer lusten.

Vervolgens liepen we terug naar “De Broeders” waar we werden ontvangen door 2 muzikanten die met de kinderstemmen als instrument een lied over het belang van bomen zongen. Zeer toepasselijk! Hierna overhandigde Ben Pollmann, onze voorzitter, een herdenkingsbordje ter gelegenheid van 50 jaar boomfeestdag aan de wethouder van Heeze-Leende, Maaike van Breugel-Smolders. Het bordje komt te staan bij de herdenkingsboom. De grote gaten bij het plantterrein, ook al gemaakt door Peter Geurts, waar de herdenkingsboom zou komen te staan bleek echter vol regenwater gelopen te zijn en leek wel uit drijfzand te bestaan. Reden waarom Peter de boom volgende week zal planten als het water weer wat gezakt is.

Tot slot kregen alle kinderen een appel en een pen en vertrokken ze met de fiets of de auto en sommige met natte sokken (waar ik niemand over heb horen klagen) naar huis. Bikkels!

Leerlingen van de Berkenschutse, de Triangel en Peter Geurts: bedankt.

Hans Teeven

Boomfeestdag op de Poortmannen

Soms moet je goed nadenken met wat je doet. In het recente verleden vond de Boomfeestdag plaats in het voorjaar, half maart. Vaak volgde op het planten droog weer met een meedogenloze wind uit het oosten, met als gevolg dat grote delen van de beplanting doodging.

Op de hoge zandgronden waar wij in onze gemeente mee te maken hebben is het beter in het najaar planten. Daar zijn we het vorig jaar mee begonnen. De planten slaan dan beter aan. En ja, het was nat, het hele festijn dreigde niet door te gaan. Het terrein op de Poortmannen was zo nat dat de grond niet gefreesd kon worden. Gelukkig hebben ze bij de gemeente een lichte frees zodat we, zij het met enige vertraging, alles door konden laten gaan.

Vier klassen van groep 7 van de scholen Merlebosch, Trumakkers, de Parel en Dirk Hezius, hebben geplant op de Poortmannen. Zoals ook de jaren hiervoor mochten we gebruikmaken van een ruimte van het bedrijf ESPE-Labeling, onze dank hiervoor. Buiten voor het gebouw is uitleg gegeven over vogels, padenstoelen en natuurlijk over bomen. Het was verassend hoeveel de kinderen weten en ze stellen ook verrassende vragen.

Het planten vond plaats op enige afstand van de bedrijfshal. En… hoe verleidelijk is een zandpad vol diepe kuilen met water en modder. Sommigen kinderen zochten behoedzaam de begaanbare droge kantjes op, anderen gingen heerlijk met laarzen aan in de plassen soppen. Totdat je vastzit in de modder, heerlijk toch?

Om 10 uur was er muziek ter gelegenheid van de 50e Boomfeestdag. Wendy Lina verzorgde samen met haar partner Fried een bodypercussie voor de kinderen over bomen. Met een mooie tekst over bomen die de kinderen na moesten zeggen, waarbij op de maat van de rap werd geklapt.

Daarna heeft Ben Pollmann onze voorzitter samen met wethouder Jan de Bruijn de herdenkingsboom geplant: een tamme kastanje die droogte-bestendig is (!). Na alle regen van de afgelopen dagen was het deze ochtend droog, blauwe luchten en af en toe een zonnetje.

Brabants Landschap, bedrijf Espe-Labeling van dhr. P. Snoeijen, Gemeente Heeze-Leende, schoolgidsen van het IVN en bovenal alle kinderen: bedankt voor het meewerken aan deze vijftigste Boomfeestdag. Op naar de volgende vijftig jaren!

Ciel Broeckx