Meer natuur in de buurt

IVN Gelderland zet zich in voor natuur in iedere buurt. Dichtbij, in een park om de hoek, het schoolplein of de achtertuin. Natuur om te beleven, om van te leren en om je mee te verbinden. In Gelderland doen we dat onder meer met Tiny Forests, Operatie Steenbreek en door het ondersteunen van groene burgerinitiatieven.

Webinar ‘Zet je buurt in bloei!’ 22 juni

Voor tuinbezitters

Aan de slag!

Aan de slag met meer geur, kleur en natuur in je tuin of balkon. En het mooie is: je hoeft geen groene vingers te hebben om jouw tuin of balkon tot leven te brengen. IVN helpt je op weg met tips, cursussen en kant-en-klare tuiny pakketten.

Een Tiny Forest in je achtertuin?

Do-It-Yourself Tiny Forest

Een mini-bos in je tuin… Lijkt jou dat wat? Doe-het-zelf, maar niet alleen met een IVN cursus in de plantmethode en een financiele bijdrage van de provincie Gelderland. Inschrijven is op dit moment niet mogelijk. Wil je op de hoogte blijven? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier.

Voor groene buurtinitiatieven en vrijwilligers

Zet je buurt in bloei

Kan jouw buurt meer groen en meer natuur gebruiken? Trommel jouw buren op en ga aan de slag! Lees de tips over o.a. fondsenwerving om van jouw groene buurtinitiatief een succes te maken.

Train-de Trainer: Een levende tuin maak je zelf

Heb je basiskennis van natuurlijk tuinieren en wil je graag anderen hiermee inspireren? Na het volgen van deze training kun jij de laagdrempelige workshop ‘Een levende tuin maak je zelf geven.

Stappenplan: organiseer een Steenbreek actie

Stenen eruit, groen erin! Inspireer bewoners om hun tuinen te vergroenen. Stappenplan voor groene vrijwilligers van buurtinitiatieven, IVN, KNNV Groei& Bloei, Vogelbescherming, Steenbreek etc.

Voor gemeenten, woningcorporaties en projectontwikkelaars

Tiny Forest

Vergroen buurten met een Tiny Forest: een compact, biodivers minibos dat stedelijke gebieden vergroent en verbindt.

Gezonde Buurten

Gezonde buurten

‘Gezonde Buurten’ ondersteunt gemeenten bij het bevorderen van gezondheid en welzijn van inwoners door het stimuleren van natuurbeleving en groene initiatieven in buurten en wijken.

Leerlingen van De Lelie in Harderwijk planten hun eigen Proeftuin

Voedselbosjes

Met een IVN voedselbosje leren we kinderen over voedselproductie, we maken gezond eten toegankelijk en dragen we bij aan vergroening van de speelleeromgeving, biodiversiteit en klimaatadaptatie

Werklandschappen van de toekomst

Met innovaties op diverse terreinen werken we toe naar toekomstgerichte, groene, gezonde en klimaatbestendige bedrijventerreinen.

Cursus klimaatadaptie en groen voor woningcorporaties

Een cursus voor medewerkers van woningcorporaties waar zij kennis en praktische inspiratie opdoen om op lokale schaal te werken aan klimaatadaptatie en vergroening.

Word Green Educator en help met de slootjesdagen!

Natuureducatie op maat bij woningbouw

Bij woningbouwprojecten komt het daarom regelmatig voor dat er beschermde diersoorten aanwezig zijn. Natuureducatie kan helpen bij deze uitdagingen.

Natuur in de buurt campagne

Met een Natuur in de Buurtcampagne werkt IVN samen met inwoners, vrijwilligers, gemeente, woningcorporaties en lokale organisaties om stapsgewijs straten en tuinen te vergroenen.