Buurt vergroenen

Hoe vergroen je je tuin met plantenpotten?”

Gelderland 16 juli 2023

Wil jij jouw straat transformeren van een grijze omgeving naar een groen paradijs? De deelnemers van het programma ‘De Groenste Straat van Gelderland‘ op Omroep Gelderland gaan de uitdaging aan! Bekijk het programma voor inspiratie voor het vergroenen van jouw leefomgeving. IVN Gelderland staat klaar om de deelnemers (en de kijkers thuis) te helpen met praktische tips voor een groene en levende tuin.  Maar wat nu als je alleen maar een balkon of terras hebt? Ook dan kun je aan de slag! In deze aflevering in Nijmegen hebben we het over de vraag: “Hoe krijg je meer natuur met plantenpotten?”

Met onderstaande tips maak je met potten een groen paradijsje van jouw terras of balkon!

• Planten zijn altijd beter dan helemaal geen groen. Zelfs met beperkte ruimte en alleen potten kun je variatie creëren in bloeitijd, kleur en hoogte. Denk ook verticaal. Met bijvoorbeeld bloembakken aan de schutting of railing, klimplanten zoals jasmijn, schijnaugurk of kamperfoelie of een minifruitboompje of bessenstruik in pot.
  • Kies planten die goed gedijen in potten en aantrekkelijk zijn voor insecten en vogels. Denk aan kruiden zoals basilicum, peterselie, munt, tijm en rozemarijn, bloeiende planten zoals lavendel, viooltjes, ooievaarsbek, salie, asters.  Vergeet ook niet wat voorjaarsbolletjes aan potten toe te voegen.
  • Planten in potten hebben meer zorg nodig dan planten in de volle grond. Vooral droogte is een risico. Geef zelf voldoende water met de gieter of gebruik een waterdruppelaar.  Gebruik bij voorkeur diepere en grotere potten, omdat deze meer grond bevatten en meer water kunnen vasthouden.
  • Teveel water is ook niet goed. Kies een pot met gaten in de bodem zodat overtollig water uit de pot kan lopen. Als water in de pot blijft staan, kunnen de wortels gaan rotten.
  • Geef voeding aan je planten. De potgrond raakt na verloop van tijd uitgeput en je hebt geen bodemleven dat plantmateriaal composteert, dus voeg zelf (biologische) plantenvoeding toe. Er zijn poeders en vloeistoffen die je in water oplost of tabletten die je begraaft in de grond en zo langzaam je plant voeding geven.
  • Verpot meerjarige planten elk jaar een keer en zet ze in een grotere pot met nieuwe potgrond. Zo kun je je balkontuintje verder uitbreiden en wat nieuws in je oude pot zetten. Geen ruimte? Van veel vaste planten kun je de kluit scheuren. Geef de ene helft weg en de ander helft zet je terug met nieuwe grond in je pot.
  • Plaats een insectenhotel, een lage waterschaal en voederhuisje voor vogels op je balkon of terras. Samen met de beplanting creëert je zo een kleine groene stapsteen voor vlinders, bijen en vogels in jouw buurt. Alle tuinen in Nederland samen (inclusief die kleine postzegeltuintjes) vormen een groter natuurgebied dan de Veluwe

Aan de slag!

Bekijk de aflevering van ‘De Groenste Straat van Gelderland’ in Nijmegen en laat je inspireren door de enthousiaste deelnemers. Ga vervolgens zelf aan de slag in jouw eigen omgeving. Wil jij eerst meer leren over het natuur- en diervriendelijk maken van jouw tuin of balkon? Meld je aan voor de gratis online IVN cursus ‘Aan de slag met een levende tuin’.  Doe mee en maak van jouw straat ook; De Groenste Straat van Gelderland!