Waarom de buurtcampagne
Mensen moeten eerst iets hebben gezien (bewustwording), voordat ze tot nadenken kunnen worden gebracht (ik snap het probleem), dan pas kunnen ze wat doen (ik zie een oplossing) en aan de slag gaan.
Een IVN buurtcampagne informeert en enthousiasmeert inwoners over natuur in hun omgeving via o.a. bijeenkomsten, werkateliers, media campagnes en buurtvoorlichters. Met bijvoorbeeld plant en klaarboxen kunnen inwoners vervolgens gemakkelijk en concreet zelf aan de slag. Na een activiteit volgt altijd een uitnodiging om betrokken te blijven of meer te leren via bijvoorbeeld workshops over de levende tuin.
Hoe werkt het?
Een goed begin is het halve werk. In Lelystad werden op de markt gratis bloembollen uitgedeeld aan het winkelend publiek. Tijdens het uitdelen werden korte gesprekjes gevoerd wat voor motivatie, behoeften en drempels die inwoners ervaren bij het vergroenen van hun omgeving. Zo werden meer dan 1100 inwoners bereikt.
In werkateliers hebben de partners de input van inwoners uitgewerkt in een meerjaren activeringsstrategie. Aan de hand van een bondgenotenboog is in kaart gebracht welke actieve bondgenoten, zoals organisaties en vrijwilligers in groen en welzijnswerk, we kunnen mobiliseren om passieve bondgenoten een eerste vergroeningsactie te laten ondernemen. In het tweede jaar zal het aandeel actieve bondgenoten zijn gegroeid en worden volgende stappen gezet om het bereik en de impact van de campagne te vergroten.