Buurtcampagne: Van incidentele actie naar groene beweging

Een Natuur in de Buurtcampagne is een initiatief waarbij IVN samenwerkt met inwoners, vrijwilligers, gemeente, woningcorporaties en lokale organisaties om straten en tuinen te vergroenen in een buurt. Het hoofddoel is om een brede vergroeningsbeweging op te zetten, waarbij bewoners stapsgewijs en herhaaldelijk worden aangemoedigd om groene acties te ondernemen gedurende een periode van meerdere jaren. Dit proces begint met kleine stappen en groeit uit tot een groene buurt!

Groener Lelystad

Een succesvol voorbeeld van een Buurtcampagne is te zien in Lelystad. IVN heeft in samenwerking met inwoners, vrijwilligers, de gemeente Lelystad, woningcorporatie Centrada en Landschapsbeheer Lelystad, met succes meerdere straten een groene make-over gegeven. Dit heeft niet alleen voordelen voor de natuur, maar ook voor de inwoners.

Waarom de buurtcampagne

Mensen moeten eerst iets hebben gezien (bewustwording), voordat ze tot nadenken kunnen worden gebracht (ik snap het probleem), dan pas kunnen ze wat doen (ik zie een oplossing) en aan de slag gaan.

Een IVN buurtcampagne informeert en enthousiasmeert inwoners over natuur in hun omgeving via o.a. bijeenkomsten, werkateliers, media campagnes en buurtvoorlichters. Met bijvoorbeeld plant en klaarboxen kunnen inwoners vervolgens gemakkelijk en concreet zelf aan de slag. Na een activiteit volgt altijd een uitnodiging om betrokken te blijven of meer te leren via bijvoorbeeld workshops over de levende tuin.

Hoe werkt het?

Een goed begin is het halve werk. In Lelystad werden op de markt gratis bloembollen uitgedeeld aan het winkelend publiek. Tijdens het uitdelen werden korte gesprekjes gevoerd wat voor motivatie, behoeften en drempels die inwoners ervaren bij het vergroenen van hun omgeving. Zo werden meer dan 1100 inwoners bereikt.

In werkateliers hebben de partners de input van inwoners uitgewerkt in een meerjaren activeringsstrategie. Aan de hand van een bondgenotenboog is in kaart gebracht welke actieve bondgenoten, zoals organisaties en vrijwilligers in groen en welzijnswerk, we kunnen mobiliseren om passieve bondgenoten een eerste vergroeningsactie te laten ondernemen. In het tweede jaar zal het aandeel actieve bondgenoten zijn gegroeid en worden volgende stappen gezet om het bereik en de impact van de campagne te vergroten.

Interesse?

Wil je meer samenhang in activiteiten van en voor inwoners om de buurt te vergroenen? Wil je dat vergroening niet stopt bij een incidentele actie? Wil je lokale groene vrijwilligers mobiliseren en ondersteunen? IVN zet graag haar expertise van groene buurtinitiatieven en organizing in voor een Natuur in de Buurtcampagne die bij jouw gemeente, wijk of buurt past. Neem contact met ons op!