Regenboogbos

IVN Almere en Stichting De Regenboogboom

Op Nationale Boomfeestdag 24 maart 2004 is op het Stadslandgoed De Kemphaan in Almere het tweede Regenboogbos aangeplant.

regenboog
een bijzonder moment: ‘s morgens vroeg op 24 maart 2004 verschijnt er spontaan een regenboog op stadslandgoed de Kemphaan

Stichting De Regenboogboom helpt kinderen die te maken hebben met een ziekte, trauma of handicap en verbetert de kwaliteit van hun leven door midden van de zogenaamde Regenboogboom. Door middel van verhalen en liedjes ontdekken kinderen tijdens het bezoek van de vrijwilligers van Stichting De Regenboogboom hun eigen Regenboogbos, een veilige droomplek waar ze even niet hoeven te vechten tegen ziekte, angst of pijn. Het blijkt dat deze fantasieplek een blijvende hulp is voor de kinderen omdat ze op elk gewenst moment in hun fantasie kunnen terugkeren naar hun eigen Regenboogbos. Het zou zo mooi zijn als er naast de droombossen ook echte Regenboogbossen zouden zijn waar je ook werkelijk met je vrienden en familie naar toe kunt gaan en doorheen kunt lopen.

In 2003 – tijdens de Nationale Boomfeestdag – is het eerste echte Regenboogbos op Texel aangeplant. In 2004 is in Almere het tweede Regenboogbos aangeplant. De bedoeling is om in elke provincie een Regenboogbos te realiseren.

bomentuin planten
maart 2004: het aanplanten in volle gang

IVN afdeling Almere is al in een vroeg stadium gevraagd mee te denken aan de planning en uitvoering van dit unieke project. Het IVN heeft uiteindelijk het eindontwerp van het bos geleverd en dat heeft er toe geleid dat IVN ook haar naam mag verbinden aan de locatie.

Van begin af aan stond vast dat het méér moest worden dan alleen een verzameling bomen en uiteindelijk is het een bomentuin geworden die zal bestaan uit alle boomsoorten die in de loop van de tijd zijn aangeplant in de parken en bossen van Almere. Door deze grote verscheidenheid aan bomen op één locatie is de IVN Bomentuin natuurlijk uitermate geschikt om de Almeerse bevolking te betrekken bij de natuur in de eigen woonomgeving.