Bomen verbinden

Bomen verbinden was in 2004 het thema van de nationale boomfeestdag.
Dat bomen verbinden wordt tijdens boomfeestdag wel heel erg duidelijk. Bomen planten en verzorgen zorgt voor een verbinding van de mens met de natuur. Bomen brengen mensen samen. Kinderen, scholen, groenbeheerders van de gemeente of een natuurbeheersorganisatie, ambtenaren, buurtbewoners en vrijwilligers. Vrijwilligers van Stichting De Regenboogboom en van de Vereniging voor Natuur- en Milieueducatie, het IVN, bijvoorbeeld.

boomtuin nog niet gerealiseerd
februari 2004: het terrein waar de bomentuin wordt gerealiseerd, nog voor de inplant

In de IVN Bomentuin vindt u hele gewone soorten zoals de populier en de kastanje maar ook meer bijzondere soorten zoals de haagbeuk of de kardinaalsmuts. Alle bomen en struiken hebben echter één ding gemeen: de IVN Bomentuin zal bestaan uit alle boom- en struiksoorten die in de loop van de tijd zijn aangeplant in de parken en bossen in en rondom Almere. Het zijn dus veel voorkomende soorten die u bij uw wandeling in het park of bos kunt tegenkomen.

Hier op deze plek vindt u ze echter allemaal bij elkaar. Bij elke boom en struik is een naambordje geplaatst met een afbeelding en een korte omschrijving. Elke boom en struik vindt u tevens terug in een handig boekje zodat u ook kunt opzoeken welke boom nu eigenlijk in uw straat staat of in het parkje om de hoek.

Het doel van de IVN Bomentuin is om de Almeerder te betrekken bij de natuur in de eigen woonomgeving en een indruk te geven van de grote variatie aan bomen in de Almeerse natuur.