Natuurexcursie Wilgenbos

Op zondag 21 april verzorgen onze natuurgidsen Barbara en Jolanda een excursie in dit gebied, met als thema “Wat een sprookjesachtige sfeer!”. Verzamelpunt is de parkeerplaats Wilgenbosplaats aan de Grote Vaartweg. We starten zoals gewoonlijk om 11 uur en de excursie duurt ongeveer 2 uur. Laarzen/waterdicht schoeisel is aan te raden.

Het Wilgenbos wordt beheerd door het Flevolandschap. Het heeft een ruige, natuurlijke sfeer met bos, water en open ruimte. Er zijn wandelpaden met overhangende wilgentakken en uitzicht op de waterpartijen. Het Wilgenbos is een echt “oerbos” en ligt rondom twee plassen, voormalige zandwinputten waar in de jaren 66-67 van de vorige eeuw zand werd gewonnen voor de dijkbouw. Dit oerbos is spontaan ontstaan uit zaadjes afkomstig van andere wilgen. Aan de dijk werden vlechtwerken van wilgentenen geplaatst, die uitliepen en zaadjes vormden.

Er komen voornamelijk schietwilgen voor, maar ook andere wilgensoorten, zoals amandel-, bos-, kat-, grauwe wilgen en vlierstruiken. Het landschap ademt een ruige, natuurlijke sfeer met bomen, water en open ruimte. Mossen, korstmossen en paddenstoelen geven het vochtige bos een geheel eigen karakter. Het natuurpad loopt langs een waterplas waar enkele uitkijkschermen zijn geplaatst voor een goede vogelobservatie. Neem dus ook je verrekijker mee!

schietwilg met een omtrek van meer dan 7 meter in het WilgenbosD

Voor IVN leden zijn alle natuurexcursie gratis.

Niet-IVN-leden betalen € 5,00 (volwassenen) en kinderen € 2,50.

Aanmelden kan via onderstaand aanmeldingsformulier

Aanmeldformulier natuurexcursie

Hiermee meld je je aan voor deelname aan een natuurexcursie van IVN afd. Almere

E-mailadres(Vereist)
Vermeld hier je e-mailadres, zodat wij je een bevestiging kunnen sturen. Herhaal je e-mailadres voor de controle of beide e-mailadressen hetzelfde zijn.
Je kunt hier je telefoonnummer invoeren, Dit is niet verplicht maar kan handig zijn als we je op het laatste moment willen kunnen bereiken.
vermeld hier aan welke natuurexcursie je wilt deelnemen
Vermeld hier met hoeveel personen je wilt deelnemen aan de natuurexcursie
Geef hier aan of je al lid bent van IVN(Vereist)
Ik ben IVN lid
Maandelijkse nieuwsbrief
Wil je de maandelijkse digitale nieuwsbrief ontvangen
Je kunt hier nog eventueel opmerkingen plaatsen.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
21 april 2024 - 11:00
zondag 21 april 2024