vogelvoer maken

Zelf vogelvoer maken: altijd leuk

Heeze Leende 18 februari 2024

In een volle Sleutelbloem leerden de kinderen van het Jeugd IVN op zondag 18 februari van alles over tuinvogels en de verschillen in snavels. En dus ook over vogelvoer, want verschillende snavels vragen ook om verschillend voer (en andersom). Een vogel met een kleine snavel eet graag kleine zaadjes en insecten. Vogels met grotere snavels, kort en puntig, eten graag grotere zaden. Verder heb je ook vogels met snavels als een zeef en die zeven hun eten graag uit het water, zoals plankton.

De kids hebben dit zelf onderzocht met gereedschap en merkten algauw dat je met een pincet het beste kleinere zaadjes kon pakken en met een grote tang juist goed de grote zaden en dat je ze eventueel kon kraken.

Daarna gingen ze aan de slag met het maken van vogelvoer. Er werden uitdagende pindakettingen gemaakt voor de grotere vogels. Voor de kleinere vogels werden holtes in dikke takken gevuld met vet en verschillende zaden en insecten.

Natuurlijk gingen ze ook nog even naar buiten op zoek naar de bekende tuinvogels, waar ze er best veel van konden vinden. De kinderen konden al echt goed de soorten onderscheiden!

Algauw was het 12 uur en konden de ouders zowel het vogelvoer als de kinderen weer ophalen. En nu maar hopen dat het vogelvoer de vogels lekker zal smaken!