vereeuwdag kop 3op1 Overig

De duizendpoot van de tiengebodenplant

Valkenswaard-Waalre 4 maart 2024

Hebben IVN’ers iets met mijlpalen? Dat is mij eigenlijk nooit bijzonder opgevallen. Terwijl mooie ronde getallen zoveel beter blijven hangen bij het publiek. Probeer het eens zelf: wat onthoud je beter, de gierzwaluw of de 100-dagen-vogel? En als je de laatste naam makkelijk onthoudt, weet je meteen dat hij (ongeveer) 100 dagen per jaar in Nederland bivakkeert. Da’s een educatief cadeautje.

De honderdjarenschrijver

Zo komen we bij de reden van dit stukje. Sinds vandaag hebben we een honderdjarenschrijver (dat bekt nu eenmaal wat lekkerder dan een 100-jarige schrijver) in ons midden: Jan van Twisk.

Tot december 2023 verschenen van hem maandelijks drie nieuwe bijdragen in de rubriek Wilde planten in Nederland. Daarnaast heeft hij ons op vele Natuurweetjes getrakteerd. Jarenlang – maar nog geen 100 want zo lang bestaat internet nog niet.
Wel herinner ik me hoe ik als kersvers IVN-lid rond 1990 al vaak artikelen van hem kon lezen in het afdelingsblad van IVN Aalst-Waalre. Doorgaans over planten (bijvoorbeeld Gedachten bij een groene tak uit de In Voor Natuur, maart 1995) maar ook breder dan dat.

natuurweetjes collage 240304

Vlnr: bladmisvorming bij het Kaaps viooltje, slakkensporen op de tuintafel, paars(gele) krokussen

Dankzij Jan kijk ik tegenwoordig heel anders naar mijn Kaaps viooltje op de salontafel (heeft die ook van die gekke blaadjes?), het tuinmeubilair (zie ik slakkensporen?) en krokussen (ook paarse bloemen kunnen geler zijn dan ik dacht). Om maar een paar voorbeelden te noemen.
De bijdragen van Jan hebben trouwens ook voor veel extra bezoeken aan de website gezorgd. Het Natuurweetje over de Tiengebodenplant heeft zelfs lang in de top-10 van best bezochte pagina’s gestaan. Als dat geen educatie is …

Proficiat!

Beste duizendpoot, beste Jan: van harte gefeliciteerd met het bereiken van de 100 jaren. Die mijlpaal is op zich al bijzonder; nog veel unieker is dat IVN Valkenswaard-Waalre jou zó lang als vrijwilliger in de gelederen heeft. Een mooie, gedenkwaardige ‘vereeuwdag’ toegewenst!

Fanny van Zon (webmaster IVN Valkenswaard-Waalre)

PS: Meer lezen

Naast schrijfwerk heeft Jan voor onze IVN-afdeling sinds de oprichting ontelbare andere vrijwilligersklussen gedaan. Hierover kun je binnenkort meer lezen in het voorjaarsnummer van het afdelingsblad. Mis het niet!