Heemtuin Valkenswaard

Locatie van D’n Nieuwe Hof en heemtuin
Vogels en insecten
Blote-voetenpad

Achter natuureducatiecentrum D’n Nieuwe Hof in Valkenswaard ligt sinds 1988 een Heemtuin (ca. 500 m²) met een groot aantal planten. De tuin is dagelijks vrij toegankelijk.

Uitgangspunt is, zoveel mogelijk wilde planten te laten zien die inheems zijn voor de Brabantse Kempen.

Vogels en insecten

De tuin is aangelegd rondom een reeds bestaand vogelbroedbosje. Hierin zijn elementen opgenomen die van een tuin een voor vogels aantrekkelijke plek maken, zoals besrijke struiken, een wat rommelig ‘overhoekje’, een drinkschaal en natuurlijk de nodige nestkasten. Per nestkast is aangegeven voor welke bewoner hij geschikt is.

Heemtuin Valkenswaard

Achteraan in de tuin is een stapelmuur voor insecten gebouwd. Solitaire bijen en wespen vinden hier een goed onderkomen, net zoals in de houten insectenhotels die dichtbij de poort staan.

Blote-voetenpad

In 2015 is de tuin uitgebreid met een blote-voetenpad, als onderdeel van natuurbelevingspark De Kleine Meer. Het Jeugd IVN heeft geholpen om dit pad aan te leggen.

De tuinwerkgroep onderhoudt de tuin op woensdagochtend. De tuingroep kan altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. Lijkt het je wat om ons te helpen de tuin mooi en verzorgd te houden, meld je dan aan!

Contact: Dylan Brand, e-mail dylanbrand@live.nl of tel. 040-2018395 op woensdagochtend van 10 tot 12 uur.

Naar overzicht werkgroepen