Vogelexcursie Cranenweyer

Ubach over Worms 18 april 2024
Verslag 7 april 2024
Het was pas 8 uur in de morgen, net een week zomertijd, toen de fotograaf zag hoe mooi de kasteelboerderij van Ehrenstein erbij lag.
pastedGraphic.png
Foto: Pieter van der Werf
De negen vroege vogelaars van IVN De Oude Landgraaf en IVN Ubach over Worms keken meer naar de vogels, althans ze probeerden wat ze zo duidelijk hoorden zingen ook duidelijk in de kijker te krijgen. En dat viel niet altijd mee.
pastedGraphic_1.png
Foto: Pieter van der Werf
Een mooi voorbeeld was een paartje Zwartkoppen, net een dikke week terug uit hun winterverblijf. We constateerden ook dat het vrouwtje eigenlijk een Bruinkop is!
In het oude beukenbos klonk het kenmerkende koeren van de Holenduif. En na enig speuren konden we inderdaad de duif hoog in de bomen ontwaren. Te hoog en te ver en te donker voor onze camera’s.
pastedGraphic_2.png
Foto: Peter Blom 2022
Daarom bij wijze van uitzondering een oude foto van de lievelingsduif van Chris Arets, onze helaas vorig jaar overleden enthousiaste gids op vogelwandelingen.
Een stuk gemakkelijker kreeg je de watervogels in de kijker en voor de lens.
Ze waren al druk bezig met paarvorming, nestbouw en broeden. Zij hadden duidelijk het voorjaar in de kop!
pastedGraphic_3.png
Foto: Pieter van der Werf
De Meerkoeten hadden er werk van gemaakt. Zij zat te broeden op groot drijvend nest van takken. En de Wilde eenden waren onafscheidelijk.
pastedGraphic_4.png
Foto: Pieter van der Werf
En de Knobbelzwaan, fraai gespiegeld in het water, dreef statig rond vlakbij het nest waar zijn partner druk in de weer was.
pastedGraphic_5.png
Foto: Pieter van der Werf
Een bijzondere waarneming was zeker een Oeverloper, druk foeragerend in een ondiep gedeelte van het meer. Helaas te ver voor een foto. Waarschijnlijk was deze vogel op de terugtrek vanuit zijn zuidelijke winterverblijven. In Nederland is hij voornamelijk  een doortrekker en een heel zeldzame broedvogel.
Het bleek een groot voordeel te zijn als je partner zich vele jaren heeft beziggehouden met het kweken van Putters. Tegen het einde van onze wandeling maakte een van de vogelaarsters ons attent op het hoge kwetterende geluid van dit prachtvogeltje. Er zat een hele groep in een hoge boom langs het wandelpad. Te hoog helaas voor een mooi plaatje. Maar de putterman liet het er niet bij zitten en maakte een dag later alsnog een kiekje van een Putter op zijn nest…
pastedGraphic_6.png
Foto: Jan van Overmeeren
…in het winkelcentrum Op de Kamp!
Frans Verlaan, 16 april 2024