Biodiversiteit

Hoofd uit, verwondering aan!

Primair onderwijs 21 november 2023

Campus aan De Lanen in Rosmalen is een bijzondere plek waar onderwijs niet alleen draait om traditionele vakken, maar om een bredere ontwikkeling van kinderen, geworteld in verbondenheid met de natuur. Frouke Boel, de inspirerende leider achter dit initiatief, deelt in een interview de drijfveren en aanpak van dit vernieuwende onderwijsconcept als pionier van het programma IVN Natuurrijke School.

De visie van Campus aan De Lanen draait om het holistisch ontwikkelen van kinderen door hen in contact te brengen met de heelheid van het leven. Voor Frouke Boel was de dringende behoefte om de relatie tussen mens en natuur te herstellen een persoonlijke drijfveer. ‘Het doel was niet alleen taal en rekenen, maar ook om houding, verwondering en ‘earthkeeperschap’ te integreren in het onderwijs.’

De aanpak van de school omvat een gelijke focus op kennis, vaardigheden, houding en inzichten. Het curriculum is verrijkt met ‘moodcamps’, zodat kinderen op verschillende niveaus kunnen verbinden met zichzelf. Expedities gebaseerd op kernconcepten, zoals Macht en Bestuur, zorgen voor verschillende ervaringen. Zo kunnen simpele ontmoetingen onderweg leiden tot nieuwe leermomenten, een filosofische discussie over verkeersborden kan leiden tot inzicht in de voedselketen van dieren.

Frouke: ‘De ontwikkeling van deze leermethoden gebeurt in samenwerking met een team van collega’s en externe experts. Leerkrachten, of coaches, zoals wij ze noemen, hebben de ruimte om hun lessen te ontwerpen en te verrijken. We wisselen ook constant kennis met elkaar uit en leren van elkaar. ’

Bij basisschool Campus aan De Lanen in Rosmalen geeft IVN Natuureducatie voorlichting.

 

We hebben ook goede lessen geleerd tijdens dit traject. Het selectieproces voor leraren vraagt bijvoorbeeld om een andere aanpak, waarbij potentiële kandidaten voorafgaand aan hun sollicitatiegesprek eerst een dag meedraaien om te ervaren hoe het is om op de Campus te zijn. Vervolgens worden in het sollicitatiegesprek nieuwsgierige vragen gesteld over hun eigen verbinding met de natuur.

Hoewel de school zich niet in een bosrijke omgeving bevindt, benadrukt Frouke dat verwondering overal te vinden is, zelfs in een stedelijke omgeving. Zoals een stukje korstmos, de paddentrek of de weerspiegeling van de wolken in een regenplas. ‘Het effect op kinderen is duidelijk zichtbaar: een verwonderende omgeving zorgt voor een hogere betrokkenheid en dat zorgt voor meer leerwinst en hoger welbevinden bij de kinderen.’

Als afsluiting deelt Frouke een krachtige tip voor andere onderwijsprofessionals: ‘Stap naar buiten, activeer je kinderlijke verwondering en laat deze spreken. Het uitschakelen van je hoofd en het aanzetten van verwondering opent nieuwe deuren naar onderwijs en ervaring.’

 

IVN gaat voor natuur- en buitenonderwijs

IVN gelooft dat de natuur de perfecte omgeving is waar kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen laten bloeien. Het is een plek waar ze niet alleen leren over, maar ook ín en van de natuur. Dit is de plek waar ze niet alleen zichzelf ontdekken, maar ook anderen en de wereld om hen heen begrijpen. Laten we samen de weg vrijmaken voor de gezonde ontwikkeling van kinderen, waarbij ze waardevolle kennis en vaardigheden opdoen om een bijdrage te leveren aan een duurzame planeet. Samen met 12 onderwijspioniers heeft IVN de ambitie om natuur-en buitenonderwijs een sterke plek te geven in het onderwijsprogramma en andere scholen te inspireren. Meer lees je op de pagina ‘IVN Natuurrijke school’. 

Frouke is een van de deelnemers van Expeditie Natuurrijk Leiderschap. Een samenwerking van œ Operation Education en IVN om de beweging te versnellen waarmee natuur vanzelfsprekend onderdeel wordt van iedere schooldag.

 

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom Natuurrijke onderwijs, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

 

Ontdek meer over

Deel deze pagina