Natuurhelden als hulp

Natuuronderwijs heeft wel wat voeten in aarde en- naar buiten gaan tijdens de les wordt vaak als een uitdaging gezien. Wij begrijpen dat extra handen ter ondersteuning dan erg welkom zijn. Gelukkig hoeft de juf of meester het niet alleen te doen. Wij ondersteunen graag! Bij IVN zijn er hulptroepen in vele soorten en maten die staan te trappelen om samen een natuurles te organiseren, een klas mee de natuur in te nemen of te helpen in de moestuin.

IVN-afdelingen

IVN heeft bijna 170 vrijwilligersafdelingen door het hele land. Deze afdelingen organiseren jaarrond activiteiten voor jong en oud. Veel van deze afdelingen zijn bovendien actief op basisscholen in de buurt. Met een natuurgids op pad of juist een les óver de natuur in de klas? Ontdek wat de lokale IVN-afdeling voor jouw klas kan betekenen.

Natuurouders

In heel Nederland worden door IVN-afdelingen Natuurouders opgeleid. Natuurouders zijn (groot)ouders en andere enthousiaste vrijwilligers die leerkrachten assisteren bij het natuuronderwijs op school én (vooral) buiten. Natuurouders zorgen voor inhoudelijke kennis, extra handen, meer en gevarieerder natuuronderwijs. Zij stellen scholen in staat kinderen mee naar buiten te nemen en de eigen omgeving te benutten voor natuureducatie. Bovendien stimuleert het ouderparticipatie rondom scholen en meer verbinding van kinderen met hun (natuurlijke) omgeving.

Benieuwd naar de mogelijkheden bij jou in de buurt? Er worden door het hele land Natuurouders opgeleid bij IVN-afdelingen. Op elke locatie gaat dit anders in zijn werk. Neem contact op met de lokale IVN-afdeling.

Wil je meer informatie over het opleiden van IVN Natuurouders of wil je zelf IVN Natuurouder worden? Neem dan contact op met het IVN Cursushuis via cursushuis@ivn.nl.

voedselbosje

Jong Leren Eten-makelaars

Jong Leren Eten is een programma waarin het Rijk, provincies, onderwijs en maatschappelijke organisaties – zoals IVN – samenwerken. Samen laten wij kinderen en jongeren meer structureel in aanraking komen met het thema voeding. Denk aan Moestuinen en Voedselbosjes bij kinderopvanglocaties en scholen. Met als doel dat kinderen en jongeren leren om gezonde én duurzame keuzes te maken. Per provincie werken twee makelaars met elkaar samen: vanuit het gezondheidsdomein en vanuit het duurzaamheidsdomein. Deze makelaars zijn aanjager, stimulator en wegwijzer in het grote bestaande aanbod binnen het thema voeding.

Wil je aan de slag met voedingseducatie of meer uit je bestaande aanbod halen? Neem contact op met een Jong Leren Eten makelaar in jouw regio. In een zestal provincies levert IVN makelaars: Friesland, Drenthe, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland en Brabant.

Moestuincoaches

Heeft jouw school een moestuin of zou je er graag mee aan de slag willen? Door het hele land zijn moestuincoaches opgeleid die scholen en kinderopvang kunnen bijstaan. Dat kan op het schoolplein, in een volkstuin of een buurttuin vlakbij school, op het erf van een boer, in een tuin bij een zorgcentrum voor ouderen of in de eigen tuin van de moestuincoach.

Vind een moestuincoach bij jou in de buurt en bespreek de mogelijkheden:

Moestuincoaches Gelderland | Jong Leren Eten

Moestuincoaches Noord-Holland | Jong Leren Eten