Valkenswaard-Waalre
Kind & Natuur
dinsdag14dec2021

Tweede Boomfeestdag in Valkenswaard

Op zaterdag 11 december was het Boomfeestdag bij Scouting Sint Maarten in Valkenswaard. De werkzaamheden aan de nieuwe N69 rondom de scouting blokhut zijn afgerond, en na het planten van zo’n 600 struiken en bomen ligt de blokhut nu weer in een mooie groene omgeving.

De informele “officiële” opening werd verzorgd door de Scouting voorzitter, het IVN, Wethouder Geldens, en de kinderburgemeester, Amy, die twee prachtige gedichten voorlas. Na een laatste uitleg door de Gemeente over het planten en het dichtmaken van de gaten rondom de grootste bomen die ze de afgelopen dagen al neergezet had kon “de jeugd” (van 4 jaar tot boven de 70) aan de slag. Het terrein was heel erg blubberig, maar gelukkig waren de deelnemers wel wat gewend, en de planten hebben in ieder geval voorlopig genoeg water. Het was wel duidelijk dat “vele handen licht werk maken”, want het klusje was in een mum van tijd geklaard. Ter afsluiting werden we bij het kampvuur verwend met warme chocolademelk en IVN koek.

Boomfeestdag St. MaartenNet als op andere plekken in Valkenswaard is ervoor gekozen om naast “typische soorten voor deze omgeving” zoals ruwe berk, zomereik en hulst, vooral vruchtdragende bomen en struiken te planten. Er zijn meer dan 20 verschillende soorten neergezet (waaronder Gelderse roos, vlierbes, aalbes, krentenboompje, tamme kastanje, hazelnoot, walnoot, diverse soorten appels en peren). Daarmee hopen we insecten, vogels, en kleine zoogdieren te helpen. Maar voor de kinderen is het natuurlijk ook extra leuk als ze over een tijdje de vruchten van hun zelf-geplante bomen en struiken kunnen plukken.

De Gemeente had er naast de “technische voorbereidingen” deze keer ook voor gezorgd dat er bij het plantgoed bordjes stonden waarop je kon zien hoe de planten er in verschillende jaargetijden uitzien, hoe de vruchten eruit zien, en welke dieren ervan kunnen profiteren. Het zag er daardoor nu al fleurig uit.

Meer foto's