Bomen en struiken

Unieke expositie op de Historische Begraafplaats Groenesteeg: ‘‘Bomen – onze buren’’

Leidse regio 24 maart 2024

In de periode 26 april tot en met 12 mei 2024 toont Lisanne Wepler haar etsen in de aula op de Historische Begraafplaats Groenesteeg, Groenesteeg 126, 2312 SR Leiden.
• Opening 26 april 2024 om 15.00 uur, met een gesprek over stadsbomen met Eduard Groen (Bomenbond Rijnland)
• Vrijdag 26 april, zaterdag 27 april, zondag 28 april 2024.
• Vrijdag 3 mei, zaterdag 4 mei, zondag 5 mei 2024.
• Vrijdag 10 mei, zaterdag 11 mei, zondag 12 mei 2024.
• Op deze dagen is de aula open tussen 12-17.00 uur.
• Entree gratis
Onderwerp van de tentoonstelling zijn stadsbomen in Leiden. Vooral beeldbepalende bomen die op de begraafplaats Groenesteeg groeien, zoals de beroemde rode beuk. Deze boom is één van de dikste bomen van Nederland met een stamomtrek van bijna acht meter en ook de winnaar in de verkiezing tot mooiste Boom van Zuid-Holland.

De etsen maakt de kunstenares op locatie vanuit observatie met oude diepdruktechnieken. Tijdens de unieke tentoonstelling in de aula toont Wepler nieuwe werken van haar serie “Bomen – onze buren“. Met de gebruikte technieken brengt Wepler verschillende aspecten aan het licht: soms komen knoestige, bizarre vormen, soms ook het hele wereldlandschap van een boomschors onder Weplers etsnaald tot leven. Je voelt dat de natuurbeleving centraal staat in haar werk:
‘Je kunt pas echt zien wat er aan de hand is als je voor de boom zelf zit en op de plaat krast. Een foto bevat veel minder informatie. Bijvoorbeeld, In de zomer van 2022 kon ik op de Begraafplaats een maand lang observeren hoe de natuur reageerde op de extreme hitte terwijl ik aan mijn plaat werkte: slappe takken veegden over grafplaten, eksters zochten met open bek naar water.’ (citaat Wepler)
Wepler leerde in 2018 het vak bij de Leidse kunstenaar Burkhardt Söll. Samen met Söll, Manuela du Bois-Reymond (1940-2024) en Gregor J.M. Weber vormen zij het kunstenaarscollectief drukdrukpaint. Zij organiseren 2 keer peer jaar een expositie in hun atelier.
Wil je op de hoogte willen blijven van Lisanne’s werk? Schrijf je in voor de nieuwsletter van drukdrukpaint: info@drukdrukpaint.com
Als randprogramma organiseert de IVN (Instituut voor Natuureducatie) een Natuurpad op zondag 12 mei. Meer informatie hierover is in de loop van april te vinden op onze site.
25% van elke aankoop van een kunstwerk wordt in gelijke delen gedoneerd aan de Bomenstichting Nederland en de Bomenbond Rijnland.