Beleid “in veilige handen” IVN Dordrecht

Gedrag en ongewenst gedrag

Regeling

Wij hebben regels omtrent omgangsvormen en ongewenst gedrag vastgesteld. Die geven aan hoe wij met elkaar omgaan, welk gedrag als ongewenst wordt aangemerkt en hoe we ongewenst gedrag tegengaan.

Vertrouwenscontactpersonen

Iedereen die ongewenst gedrag ervaart of signaleert kan een beroep doen op de vertrouwenscontactpersonen van IVN Dordrecht.

In geval van seksueel misbruik of het vermoeden daartoe wordt de landelijke vertrouwenscommissie van IVN Nederland ingeschakeld.

Jeugdigen zijn extra gevoelig voor ongewenst gedrag en met name seksueel misbruik. Jeugdbegeleiders van IVN krijgen daarover een instructie en er wordt voor alle IVN-vrijwilligers van jeugdgroepen een Verklaring omtrent Gedrag aangevraagd. Meer informatie hierover bij het secretariaat.

Zie voor meer informatie :

Omgangsregels IVN afdeling Dordrecht

Werkwijze Vertrouwenscontactpersonen

Aannamebeleid IVN Dordrecht

Beide notities zijn vastgesteld in de Algemene ledenvergadering van 18 maart 2024.

Vertrouwenscontactpersonen IVN Dordrecht

Als je een situatie meemaakte bij IVN Dordrecht waarover je vragen hebt en je wilt die situatie in vertrouwen bespreken, dan kun je een van ons bereiken per mail. Die persoon neemt dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Als vertrouwenscontactpersonen (VCP) zij wij het eerste aanspreekpunt binnen de afdeling Dordrecht  bij klachten/vragen over ongewenst gedrag in een situatie binnen de afdeling. Nadat een van ons jouw mail heeft ontvangen wordt er contact met je opgenomen en maken we een afspraak voor een gesprek. We bespreken jouw klacht of vraag, jouw wens en vervolgens bespreken we het vervolg.

Vertrouwenscontactpersonen (VCP) IVN Dordrecht

Leonie van Betten