Arboretum Munnike Park, Zwijndrecht

Dit park is in 1989 aangelegd op initiatief van leden van de Vereniging Arboretum Munnike Park, die dit park sindsdien beheren. In dit park valt enorm veel te zien. Zo staan er zo’n 200 soorten bomen, waaronder groepen eiken, kastanjes, beuken, berken, sierfruitbomen en naaldbomen. Daarnaast wordt het park opgesierd door verscheidene struiken, vaste planten, eenjarigen en bloembollen. Er zijn ook een rosarium (aangelegd in 1995) en een kruidentuin. Deze kruidentuin is voor het publiek bestemd: kruiden mogen geplukt worden, maar de plantjes graag laten staan! Door het hele park loopt een narcissenslinger, deze bloeit in maart en april.

Bijbelwandelingen

In het park vinden bijbelwandelingen plaats op aanvraag. Vertrekpunt is het Bezoekerscentrum ‘t Weetpunt. Informatie bij lidyexler777@gmail.com.

Paddenpoelen

In dit park bevinden zich twee paddenpoelen voor educatieve doeleinden. De poelen zijn aangelegd door de gemeente Zwijndrecht, op initiatief van drie IVN-watergidsen. Regelmatig moeten de poelen opnieuw worden uitgebaggerd omdat ze anders dichtslibben.

Nestkastenwandeling

U wilde altijd al de geluiden van diverse vogels leren kennen? Met behulp van een MP3-speler kunt U alle geluiden horen van de vogels die zich nestelen in het Arboretum Munnike Park. U wandelt langs alle nestkasten. Al genietend van het mooie park in voorjaarstooi leert U de vogelgeluiden kennen. Het gebruik van de MP3-speler is gratis. Deze is verkrijgbaar in het Bezoekerscentrum ‘t Weetpunt, Develpad 169, Zwijndrecht. Openingstijden: woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.00 uur.

Natuur Educatief Develpad

Op de grens van Munnike Park en Lindeweg, langs de rivier de Devel, ligt het Natuur Educatief Develpad. Dit pad is zo’n 900 meter lang en is aangelegd in samenwerking met IVN, Stichting Natuur en Landschap Zwijndrechtse Waard en de Vereniging Arboretum Munnike Park. Enkele elementen in het leerpad zijn: insectenmuur en -flat, bloemenweide en een uitkijkpunt voor vogels. Het leerpad is vrij toegankelijk, evenals het Arboretum Munnike Park aan de Munnikesteeg/Develpad.

‘t Weetpunt