IVN Fenokalender
Kind & Natuur
woensdag22jul2020

Fenokalender: juni

Juni wordt niet voor niets grasmaand genoemd. De meeste grassen komen nu in bloei. Met al die verschillende soorten aren. Dacht jij dat er maar éen soort gras bestaat? Kijk dan maar eens goed rond! Sterker nog: als er niet zoveel verschillende grassen bestonden hadden we nauwelijks te eten of te drinken: tarwe, rijst, mais, spaggetti, eieren, melk en yoghurt. In iedere maaltijd zit wel iets wat oorspronkelijk gras was.

Klik hieronder om naar de opdracht voor jouw klas te gaan!

Onderbouw (groep 1,2 en 3) - Populierensneeuw

Wist je dat in juni ook de vlokken uit de hemel kunnen vallen en de straten helemaal wit kunnen kleuren. Dat zijn de zaden van de populieren, een grote boom die je veel ziet in steden en dorpen, omdat ze zo snel groeien. Het moet dan wel droog zijn en niet te hard waaien. Meld het op school als je het ziet en neem wat van die vlokken mee om samen op school uit te pluizen. Misschien staan er wel wat grote populieren rondom het schoolplein.

Geef de datum door dat populierensneeuw is waargenomen

Middenbouw (groep 4,5 en 6) - Plakkerige blaadjes

Heb je wel eens van honingdauw gehoord? Bij een aantal bomen en planten kan het voorkomen dat in deze tijd de bladeren een beetje plakkerig worden. Vooral bij lindebomen kan dat voorkomen, maar ook wel bij andere planten. Het plak wordt veroorzaakt door de plas van sommige luizen! Vooral mieren zijn er dol op! Ga maar op zoek bij de planten rondom het schoolplein. Vind je een plakkerige plant, meld het. Misschien kan je de soort ook nog achterhalen.

Geef hier aan welke planten plakkerige blaadjes hebben deze maand.

Bovenbouw (groep 7 en 8) - Juni: grasmaand

In juni bloeien de meeste grassen. Grassen zijn windbestuivers en hebben dus geen opvallende kleuren nodig om insecten te lokken. Ga op zoek naar de vele verschillende grassen op en rond het schoolplein en in de directe omgeving van de school. Misschien vind je wel 20 soorten. Je kan ze onderscheiden door de verschillende aren.

Geef hier het aantal verschillende gevonden grassen door