Overig

30 nieuwe IVN-natuurgidsen voor IVN Leidse regio

Leidse regio 13 juli 2023

Op 3 juli was het feest. Feest voor de afgestudeerde IVN-natuurgidsen, de docenten en de hele afdeling IVN-Leidse regio. Een grote aanwinst voor de vereniging: 30 enthousiaste natuurgidsen erbij. Nu kunnen nog meer mensen in deze regio de natuur ontdekken middels een IVN-wandeling, cursus, een route-app, natuuractiviteiten voor kinderen, enzovoort.

IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) richt zich met al haar vrijwilligers op natuureducatie en natuurbeleving. Elke afdeling houdt zichzelf in stand door het regelmatig opleiden van nieuwe natuurgidsen. IVN Leidse regio doet dat elke 5 jaar. Deze deelnemers beloven voorafgaand aan de opleiding om actief te zullen blijven als natuurgids. Dat is nogal wat! Toch heeft IVN-Leidse regio met de succesvolle afsluiting van deze 11e natuurgidsenopleiding weer 30 diploma’s mogen overhandigen aan mensen die hun energie en vrije tijd willen blijven inzetten.
Dat de deelnemers de opleiding van 1,5 jaar wisten vol te houden komt doordat die heel
praktisch is: veel buiten zijn, samen ontdekken, elkaar enthousiast maken en ervaring opdoen binnen de IVN-afdeling. Hun drijfveer is de wetenschap dat de natuur mensen nodig heeft die voor haar opkomen en het belang van een gezond milieu onder de aandacht willen brengen. Een IVN-natuurgids probeert mensen dichter bij de natuur te brengen en wijst op de directe relaties die bestaan tussen natuur, milieu en mens.

De nieuwe natuurgidsen komen uit deze regio en zullen hun werk ook in de regio gaan uitvoeren. Sommige gebieden hebben ze in 1,5 jaar buitengewoon goed leren kennen. Gebieden als historische begraafplaats Groenesteeg, Heempark Leiden, Lentevreugd, Meijendel, de Munnikkenpolder, de Klaas Hennepoelpolder, Endegeest, het landgoed van Huys te Warmont en de Strengen & Tengnagel, diverse stukjes Stadsnatuur Leiden.

Wethouder Ashley North uit Leiden was uitgenodigd om een deel van het diplomafeest bij te wonen. Leiden is één van de gemeenten die subsidie hebben gegeven ten behoeve van de natuurgidsenopleiding en waar het IVN actief is.

Inwoners van deze regio zullen nog veel horen van deze nieuwe natuurgidsen. IVN-Leidse regio heeft weer een nieuwe impuls gekregen! Als u wilt weten hoe dat uitpakt, kijk dan op www.ivn.nl/leidseregio. U vindt hier alles over cursussen en excursies in de gemeenten Hillegom, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude.