Planten

De plantenwerkgroep is een samenwerking van IVN en KNNV. Wat wij als plantenliefhebbers gemeen hebben is dat we allemaal steeds meer willen weten over planten. En dan gaat het over de naam, de kenmerken en de standplaats. Gelukkig weet iedereen wel iets en samen blijken we vrij veel te weten. Als je meedoet hoef je dus niet meteen een hele hoop kennis te hebben. Al doende leer je steeds meer.

We gaan tijdens de zomerperiode veelvuldig op stap in en om Deventer, meestal twee keer per week. We inventariseren de laatste jaren veel voor Floron, dit is een landelijke organisatie, die de verspreiding van wilde planten onderzoekt. En dit doen we ook voor de Stichting IJssellandschap. Erg leuk om te doen en nog nuttig ook.

Gang van zaken bij de plantenwerkgroep: We maken een zomerprogramma, wie zin heeft gaat mee! We waarderen het als je afzegt, maar nodig is het niet. Wat je nodig hebt is een flora, een loep en een flinke dosis geduld. We werken met “de Heukels” en met “Eggelte”, dat zijn de namen van de betere flora. Maar als beginner kun je ook eerst een plaatjesboek meenemen. En we hebben regelmatig oefenavonden waarbij we stap voor stap de planten determineren voor degenen die net beginnen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de coördinator Ben de Winder via planten@ivndeventer.nl

De plantenwerkgroep heeft in 2023 de Groene Overijsselse Vrijwilligersprijs ontvangen (zie nieuws).