AZC

De werkgroep AZC is in de zomer van 2023 gestart met activiteiten voor kinderen die verblijven in het AZC te Schalkhaar. Activiteiten variërend van het maken van een natuurschildering, beestjes bekijken onder de loep, puzzelen met natuurmemory, tot pinda’s rijgen als vogelvoer. We organiseren twee activiteiten per seizoen en in de winter één activiteit.

Het gaat goed

Het begon goed want we kregen subsidie van de Kracht van Salland ter ondersteuning. We begonnen met 10 á 15 kinderen. Bij de laatste 2 bijeenkomsten waren er meer dan 20. Het gaat nog steeds goed omdat de kinderen en de begeleiders erg enthousiast zijn. Het is leuk en dankbaar werk. In de laatste winteruitgave van ‘Mens en Natuur’ kreeg ons initiatief landelijke bekendheid  onder de kop ‘Natuurbeleving voor jonge vluchtelingen’.

Wij zijn een werkgroep in ontwikkeling, bestaande uit 9 leden. We willen de activiteiten meer in gezamenlijk overleg ontwikkelen, waarbij expliciet aandacht wordt gegeven aan aspecten zoals:

Het toekomstbeeld is een scala aan succesvol gebleken activiteiten in de kaartenbak hebben. Daardoor ontstaat er meer ruimte en tijd voor een bredere oriëntatie en insteek op andere culturen binnen IVN Deventer.

Het succes van de afgelopen periode is ook ons probleem, het vraagt om meer begeleiding. We zoeken niet alleen mensen die het leuk vinden kinderen te begeleiden bij allerhande activiteiten. Het kan ook gaan om ideevorming en het ontwikkelen van activiteiten, zodat we door de activiteiten met de kinderen andere culturen meer kunnen betrekken bij het werk van IVN Deventer.

Uitdaging genoeg!

Nieuwe enthousiastelingen gezocht

Op korte termijn bespreken een paar leden van de werkgroep de komende activiteiten. Deze bijeenkomsten zijn gepland op 16 april en 22 mei. Het is lente, het zal dus in ieder geval iets worden met zaden, zaaien en uitplanten. Er wordt gewerkt aan de bloementuin, waarin kinderen een afgebakende ruimte krijgen om hun stekjes te verplanten.

Bij deze een uitnodiging. Kijk bij onze activiteiten als je interesse hebt. Kom gewoon eens kijken hoe het er aan toe gaat en kijk bij onze activiteiten als je zin hebt om er op 16 april of 22 mei bij te zijn.