Landschap

Verslag excursie Markepad

De Oude IJsselstreek 3 december 2023

Op 2 september, van 14:00 –16:00 uur stond in de activiteitenkalender de wandeling over een gedeelte van het Markepad gepland. De basis voor deze wandeling is gelegd in een eindopdracht voor de Gidsenopleiding. Deze wandeling wordt speciaal aanbevolen voor ouders met kinderen. Een groep van 20 personen die toevallig die dag in de buurt was wilde ook wel eens in het gebied rondgeleid worden maar dan als groep apart.

Rond half 5 gingen we op pad voor een verkorte versie van de wandeling want de tijd was beperkt. Vanaf de Roessinkweg zijn we langs de Markeplas gelopen, vervolgens door de wei naar het bosje langs de Rijnweg. Om dat bosje zijn we via de Rijnweg heen gelopen en vervolgens via de wei weer terug naar de Roessinkweg. Totaal hebben we ongeveer 5 kwartier gelopen waarbij een gedeelte van het traject op de heen en terug weg hetzelfde was.

Allereerst heb ik de groep wat meer verteld over IVN De Oude IJsselstreek, wie we zijn en wat we doen. Ik heb verwezen naar onze website waar voor dit jaar nog een aantal hele mooie excursies in de planning staan. Verder wat verteld over Innovatiecentrum de Marke. Deze boerderij waarin onder andere wordt samengewerkt met de Wageningen Universiteit experimenteert met kringlooplandbouw, natuur inclusieve landbouw, klimaat robuuste landbouw en precisielandbouw. Gewezen op de open dag die daar op 9 september is. Een mooi moment om kennis te nemen van de actuele ontwikkelingen in de sector. Ook nog even terug gekeken naar de geschiedenis en het ontstaan van de Marke.

Voor een aantal deelnemers was het gebied een weerzien met hun jeugd. Ze waren er vroeger veel geweest maar nu al jaren niet meer. Bij de ingang van het pad heb ik ze gewezen op de vele soorten die daar als opslag staan, o.a. Spaanse aak, beuk, Amerikaanse eik, es, vlier.  Gedurende de wandeling is verder aandacht geschonken aan: de Amerikaanse vogelkers, uitgelegd dat dat een invasieve exoot is en uitgelegd wat dat betekent. Een stukje van een tak afgebroken om de geur van deze struik in de groep rond te laten gaan. Ook even laten zien hoe de bladeren van de zomereik eruit zien en wat de verschillen zijn met de wintereik en de Amerikaanse eik.

De uitgebloeide aronskelk herkennen velen vanuit hun eigen tuin. Bij de dagkoekoeksbloem even gewezen op het eenhuizig zijn van deze soort, je hebt vrouwelijke en mannelijke planten.

De Markeplas zelf, een voormalige zandwinning locatie die behoorlijk diep is. De plas zelf is maar voor een deel vrij toegankelijk en wel dat deel van het Markepad. De overige delen zijn alleen toegankelijk voor leden van twee hengelsportverenigingen. In de plas liggen ook een aantal drijvende zonnepanelen. Die panelen kunnen in hoogte worden versteld en ook de hellinghoek is variabel. Doel van deze proef is vast te stellen wat de invloed van de aanwezigheid van deze panelen is op het waterleven.

Een stukje verder hebben we stilgestaan bij een mooi ingezaaide akkerrand. Verteld dat dit een hele mooie ontwikkeling is die gunstig is voor insecten en vogels, o.a. de patrijs. Veel jonge vogels leven de eerste periode in hun leven van insecten en als deze niet aanwezig zijn, zijn ze kansloos.

Bij het bosje na de wei is iedereen verrast door de aanwezige vegetatie. Er bloeit prachtig paarse heide en het zandblauwtje, het hazenpootje en het muizenoor zijn er ruim aanwezig. Het muizenoor nog eens speciaal onder de loep genomen en verwezen naar de mooie behaarde bovenkant en de zilvergrijze onderkant van de bladeren.

Wat ook opvalt is de prominent aanwezige berkenopslag. Wat is die hard gegroeid! In juni stond hier nog een prachtig veld met orchideeën. De geur van tijm weten een aantal deelnemers snel op naam te brengen.

Op ons pad ligt een hoopje bessen. Dat is daar waarschijnlijk achtergelaten door een boommarter.

Voor de rest wordt het pad opgesierd door de prachtige grasklokjes.

In het bosje staan we stil bij een aantal dode stammen. Verteld dat nu gemiddeld zo’n 15 kuub dood hout per hectare in een gemiddeld bos ligt. Dat mag rustig doorgroeien naar 30 tot 40 kuub, maar dan wel zowel liggend als staand. Alleen maar positief voor insecten en vogels voor zowel voedsel als huisvesting.

Verderop vinden we nog bloeiend vingerhoedskruid. Een bijzondere tweejarige plant die zowel giftig is als wordt gebruikt als medicijn. Als je een bloeiend kelkje voorzichtig optilt zie je vaak dat er een hommel in zit. Alleen de hommel is met de lange tong in staat zich toegang te verschaffen tot de in de bloem aanwezige lekkernijen.

We lopen langs de peterselievlier die ik hier nog niet eerder had gezien.

Bij de bijvoet staan we even stil om te horen waarvoor de oude Romeinen deze plant al gebruikten. De plant werd in het schoeisel gestopt om de vorming van blaren af te remmen.

Stilgestaan bij de lijsterbes. Belangrijk om deze altijd eerst te koken voor consumptie. Deze bes wordt gebruikt voor de productie van Sorbitol, een veilige suikervervanger voor diabetici.

Een ons tegemoetkomende wandelaar attendeert ons op de zwarte specht. Er zit hier een paartje en hij heeft ze zojuist gezien. Helaas hadden wij dat geluk niet.

We komen langs de hop. In de groep bevinden zich geen brouwers, alleen drinkers van het nat waarin de hop wordt verwerkt.

Uiteindelijk bereiken we de Roessinkweg weer en ik hoor dat men heeft genoten. Wat hun betreft is het op een andere locatie voor herhaling vatbaar. Ze gaan onze kalender in de gaten houden en melden zich wanneer ze wat tegenkomen.

Tekst en foto’s: Henk Oostendorp