Stichting Bomengroep Oude IJsselstreek

Wie zijn wij?

Ons Achterhoekse coulissenlandschap heeft zijn eigen identiteit met bijzondere cultuurhistorie. De kwaliteit van het landschap wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezigheid van bomen en struiken. Deze elementen leveren een belangrijk aandeel in de gezondheid en het welzijn van de mensen die er wonen, werken en recreëren.

Bomen zijn een deel van de oplossing voor een duurzame toekomst t.a.v. klimaat, biodiversiteit, ecologie, gezonde lucht, verkoeling, voedsel en bouwmaterialen.

Verder kunnen bomen de bestaande natuur verrijken, erosie tegengaan én vertellen bomen vele verhalen over de plek waar ze staan.

Wat zijn onze doelen?

1. Beschermen en uitbreiden van het bomenbestand en landschapselementen, houtwallen en bermen en beheren van nieuwe natuur, samen met burgers en instanties.
  2. Zorgen voor behoud van het historisch groen zoals lanen, karakteristieke, monumentale bomen en landschapsmonumenten.
  3. Zorgen voor de toepassing van streekeigen plantmateriaal.
  4. Stimuleren van aanplant langs wegen waar gaten zitten in de laanbeplanting.
  5. Promotie en educatie van de inwoners t.a.v het belang van behoud van bomen en landschap door natuureducatie en het geven van voorlichting.

Voor meer informatie bezoek de website van Stichting Bomengroep Oude IJsselstreek.