Regiowerkgroep De Liemers

Als werkgroep De Liemers bieden we jaarlijks een gevarieerd programma, waaraan ieder lid van de werkgroep op zijn of haar manier een bijdrage kan leveren. We zijn een hechte groep en hebben veel contact met elkaar. Zo wordt in ieder geval één keer per jaar een wandeling uitgezet, die we als groep gezamenlijk lopen. Verder hebben we veel contact met de andere werkgroepen van IVN De Oude IJsselstreek. Ook wanneer je geen IVN natuurgids bent, ben je van harte welkom en kun je met onze activiteiten meedoen.

Lees hier ons jaarverslag over het jaar 2023:

jaarverslag 2023 werkgroep Liemers

De activiteiten van onze werkgroep worden hierna kort toegelicht.

Wandel- en fietstochten

Een belangrijk doel van onze activiteiten is te wijzen op de mooie natuur, die vaak dicht bij huis te zien en te beleven is en te wijzen op het nut om goed voor deze natuur te zorgen. Het hele jaar door organiseren we hiervoor wandel- en fietstochten binnen ons gebied. Deze excursies zijn in het jaarprogramma van IVN De Oude IJsselstreek opgenomen. Tijdens de jaarlijkse vergadering over de samenstelling van het programma kan ieder lid van de werkgroep één of meer interessante en/of leuke excursies inbrengen.

De natuur in de Liemers is zeer gevarieerd door de aanwezigheid van rivieren en oude rivierstrangen in de Gelderse Poort, maar ook zijn landgoederen zoals Bingerden tussen Giesbeek en Doesburg en Halsaf bij Babberich aanwezig. In de Gelderse Poort wordt volop nieuwe natuur ontwikkeld, waaraan tijdens wandelingen en fietstochten veel aandacht besteed wordt.

Activiteiten voor scholen

Als schoolgids kun je ook het Liemers centrum voor Natuur- en Milieueducatie (NME) in Zevenaar helpen bij de organisatie en het uitvoeren van allerlei binnen- en buitenactiviteiten in de natuur voor leerlingen van de basisschool. Je geeft dan samen met een NME-medewerker op een leuke manier uitleg over de flora en fauna in de omgeving. Ieder jaar staan weer andere projecten op het programma. Het NME Liemers in Zevenaar werkt voor alle scholen in de Liemers. Ook onderhouden we als IVN de tuin bij het NME-centrum in Zevenaar.

Elk jaar doen we samen met het NME Liemers en Stichting Landschapsbeheer Gelderland met het project ‘Je School Kan De Boom In’ met activiteiten voor de schooljeugd. Leerlingen uit groepen 7 en 8 maken op deze manier kennis met het knotten van bomen en zijn zeer enthousiast over deze buitenactiviteit.

Landschapsbeheer

Samen met ‘Werkgroep Leefklimaat Zevenaar’ worden in de omgeving van Zevenaar hagen gesnoeid en wilgen geknot. In de Loowaard wordt jaarlijks in samenwerking met de beheerder ‘Free Nature’ zwerfvuil opgeruimd.

Vergaderen

Om al onze activiteiten in goede banen te leiden vergaderen we vijf of zes keer per jaar. Als je een keer een vergadering bij wilt wonen of geïnteresseerd bent in van onze activiteiten, neem dan contact op met onze coördinator.

Op aanvraag: excursies onder leiding van een IVN-gids

De regiowerkgroep verzorgt op verzoek aangevraagde excursies voor bijvoorbeeld uw familie, buurt, vereniging, school, medewerkers of collega’s. Ook kinderpartijtjes zijn erg gewild.
Kijk hier voor een overzicht van ons complete aanbod én onze tarieven.

Interesse?

Bent u geïnteresseerd in de activiteiten van onze werkgroep? Wilt u onze werkgroep komen versterken? Dan bent u van harte welkom. Klik hier om u aan te melden.

Coördinator

Roel Brocx