Natuurexcursie Kromslootpark

Op zondag 26 mei verzorgen onze natuurgidsen Els en Rinus van IVN Almere een natuurexcursie in het Kromslootpark, met als thema “Kijk eens hoe mooi de meidoorn bloeit”.

De excursie duurt ongeveer twee uur en start om 11.00 uur vanaf het parkeerterrein aan de Bergplaats bij de uitkijkheuvel aan het Blanchardpad.

Het Kromslootpark is het oudste park van Almere. Tegenwoordig is het gebied in beheer bij Staatsbosbeheer. Het is een moeraslandschap, in de zeventiger jaren van de vorige eeuw aangelegd in de beginfase van de polder. Het geeft een beeld van het landschap zoals je dat kort na de drooglegging van de polder kon aantreffen, met moeras, riet, bosjes en ruigtes. Door het gebied kronkelt een lint van water, de Krommesloot, waaraan het park haar naam ontleent.

Bloeiende meidoorn

Tussen 2019 en 2020 hebben hier natuurherstelwerkzaamheden plaatsgevonden om zo een mooie combinatie van natuur en recreatieve mogelijkheden te creëren. Het gebied heeft een aantal mooie uitkijkplaatsen. Door het afwisselende karakter van het park leven er veel soorten planten en dieren. Regelmatig wordt het gebied aangedaan door bijzondere bezoekers als purperreiger, lepelaar en de bever heeft zich er al gevestigd. Ook komt de vrij zeldzame gevlekte witsnuitlibel hier voor. Kortom, de moeite van een bezoekje waard!

Voor IVN-leden zijn alle natuurexcursies gratis. Overige deelnemers betalen Euro 5,- en kinderen Euro 2,50.
Draag schoenen en kleding die passen bij de weersomstandigheden.

Aanmelden via onderstaand aanmeldformulier:

Aanmeldformulier natuurexcursie

Hiermee meld je je aan voor deelname aan een natuurexcursie van IVN afd. Almere

E-mailadres(Vereist)
Vermeld hier je e-mailadres, zodat wij je een bevestiging kunnen sturen. Herhaal je e-mailadres voor de controle of beide e-mailadressen hetzelfde zijn.
Je kunt hier je telefoonnummer invoeren, Dit is niet verplicht maar kan handig zijn als we je op het laatste moment willen kunnen bereiken.
vermeld hier aan welke natuurexcursie je wilt deelnemen
Vermeld hier met hoeveel personen je wilt deelnemen aan de natuurexcursie
Geef hier aan of je al lid bent van IVN(Vereist)
Ik ben IVN lid
Maandelijkse nieuwsbrief
Wil je de maandelijkse digitale nieuwsbrief ontvangen
Je kunt hier nog eventueel opmerkingen plaatsen.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

26 mei 2024 - 11:00
zondag 26 mei 2024
11:00 tot 13:00
Kromslootpark
Bergplaats
Almere
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Voor IVN-leden gratis, voor niet-leden Euro 5,- per persoon (Euro 2,50 voor kinderen).
  • Aanmelden verplicht: Ja

Alwin Lambregts