boombladeren kop 3op1 Biodiversiteit

IVN denkt mee met actiedoel in Nederlands biodiversiteitsplan

Valkenswaard-Waalre 25 november 2023

IVN Natuureducatie heeft op 22 november j.l. deelgenomen aan een bijeenkomst over biodiversiteit. De bijeenkomst werd georganiseerd door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, International Union for Conservation of Nature (IUCN-NL) en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-NL.

Actiedoel

Tijdens de VN-Biodiversiteitstop in december 2022 in Montreal hebben de 196 deelnemende landen afgesproken om 23 biodiversiteitsdoelen te vertalen naar concrete acties. De bijeenkomst van 22 november had die vertaalslag als doel. Bij één van die doelen heb ik namens IVN daarover mogen meedenken. Het betrof het actiedoel: data, informatie en kennis over biodiversiteit is beschikbaar voor iedereen. Andere vertegenwoordigers waren afkomstig van Wageningen Universiteit, Samen voor Biodiversiteit, Naturalis, Nature Today, Gemeentenetwerk Deltaplan Biodiversiteitsherstel en enkele bedrijven waaronder een financiële instelling. De andere 23 doelen worden door anderen verder uitgewerkt.

NBSAP

Het resultaat van alle besprekingen wordt vastgelegd in een actieplan: National Biodiversity Strategy & Action Plan (NBSAP). Alle 196 landen werken momenteel aan een eigen actieplan.
Het Nederlandse NBSAP wordt in het 2e kwartaal van 2024 naar de Tweede Kamer gestuurd en later ingebracht in de volgende biodiversiteitstop. In het actieplan is opgenomen wat overheden en andere partijen doen om deze doelen in 2030 te halen. In hoeverre dat ook gaat gebeuren?

aanleg bloemenberm gorlooplaan 800br

Mijn inbreng op de vraag wat er thans gebeurt is geweest: onder de aandacht brengen wat IVN Natuureducatie te bieden heeft. Ik heb daarbij vooral uit mijn eigen ervaring geput. Denk daarbij aan het leveren van schriftelijke informatie aan de gemeente die zij heeft gebruikt om omwonenden te informeren over de omzetting van gazons in bloemrijk grasland. Het veranderen van grasveld in bloemenborder voor meer diversiteit, gebeurde op voorzet van IVN. Of een thema-avond (Groen Café) over het belang van bomen in de woon- en leefomgeving van mensen, dieren en planten. Honderd dorpsbewoners zijn voorts in de gelegenheid gesteld een inheemse boom in hun eigen tuin aan te planten (met financiële steun van een sponsor). Mijn ervaring is dat een vrijwilligersorganisatie met minimale financiële armslag moet opereren en dikwijls steun van derden nodig heeft. Meer financiële ruimte voor vrijwilligerswerk lijkt mij wenselijk.

IVN-vrijwilligers

Bij de enorme transities (energie, mobiliteit, landgebruik enz.) waar wij als samenleving voor staan, om biodiversiteitsverlies om te zetten in biodiversiteitsherstel, is draagvlak bij een brede laag van de bevolking noodzakelijk. Er is een kritische massa nodig voor verandering van systemen. Het ziet er na de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november naar uit dat verandering niet vanuit de politiek maar van onderop moet komen, van burgers, bedrijven, maatschappelijke instellingen en natuurorganisaties zoals IVN. “De natuur heeft altijd voor ons gezorgd. Het is nu de hoogste tijd dat wij voor de natuur gaan zorgen” (citaat David Attenborough).

Een eer

Vele overheidsinstanties en niet-statelijke actoren (niet-overheidsinstellingen) leveren hun bijdragen aan het actieplan tijdens de diverse consultatierondes. De enorme bijdrage die IVN-vrijwilligers en beroepskrachten leveren aan biodiversiteitsherstel hoort zeker thuis in het actieplan. Uit alle ontmoetingen die ik had tijdens deze bijeenkomst ervaar ik dat de IVN-organisatie als een zeer waardevolle partner wordt beschouwd. Het was mij een eer IVN te mogen vertegenwoordigen.

Werkgroep Biodiversiteit Valkenswaard-Waalre
Peter Bleijs

Meer over de werkgroep biodiversiteit